Humanity in the Universe: Between Embodied Incommensurability and Intentional Infinitude
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10402Author:
Nesteruk, Alexei V.
Нестерук, А.В.
Date:
2014-06Abstract:
The paper discusses a perennial dichotomy of the human place in the universe related to its physical
embodiment and, at the same time, to its epistemological infinitude. In different words, on the one hand
humanity is physically incommensurable with the universe, on the other hand the whole universe is
defined and articulated by man. It is claimed that modern cosmology is functioning in the conditions
of the paradox of human subjectivity, which has been known since ancient Greek philosophy. The
presence of this paradox explicates the essence of the human condition. Any attempt to represent the
universe in the phenomenality of objects, that as devoid of the human insight, leads to the diminution
of personhood and reduction of humanity to the artefacts of the physical and biological. However, even
if cosmology advocates such a vision of the universe, personhood is not eliminated but is “present in
absence”. Cosmology becomes an apophatic tool in explication of personhood as centre of disclosure
and manifestation of the universe. Correspondingly cosmology exhibits itself as a characteristic middle
between the natural and human sciences В статье обсуждается вечная философская проблема двойственности положения человека
во вселенной: с одной стороны, человек, будучи воплощенным физически, конечен, с другой –
эпистемологически он неограничен. Другими словами, физически человек несоизмерим со
вселенной, эпистемологически же он охватывает всю Вселенную. Современная космология
функционирует в условиях этого парадокса, известного со времен классической греческой
философии, и, таким образом, эксплицирует сущность амбивалентного человеческого
состояния. Любая попытка представить вселенную как целое в феноменальности объектов,
то есть как лишенную присутствия человеческого взгляда на нее, приводит к отрицанию
личностного существования и сведению феномена человека к незначительному физическому
и биологическому артефакту. Однако даже если космология ратует за такое видение
вселенной, личность не исчезает из картины вселенной, но становится «присутствующей
в отсутствие»: личность как центр раскрытия и манифестации вселенной эксплицируется
в космологии апофатически. Соответственно космология позиционирует себя как
познавательная активность, принадлежащая как области естественных, так и области
гуманитарных наук