Self-Determination of European Cinematographies: Basic Issues and Ways of Resolving Them
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10392Author:
Savelieva, Elena N.
Савельева, Е.Н.
Date:
2014-06Abstract:
Many challenges are facing us today that require understanding and prompt actions, but one problem
stands apart: preservation of the uniqueness of different cultures. The globalized world has put national
and cultural identity at stake, which is why studies of the mechanisms making it self-sustainable
are of great current interest. The role of imaginative visualization and establishment of cultural
uniqueness is played by the cinema. However, cinematographic experience has shown that national
interests (institutional, economic-and-industrial, and artistic) have to be defended under rather severe
conditions. This article is an attempt to reveal the factors that hinder or promote self-determination of
cinematographies in European countries. For this purpose, the main development stages of European
cinematography are looked at taking into account the complex opposition of unification trends and
the urge to preserve the specificity of national traits. The analysis of the cinematographic process
in the first half of the 20th century (based on economic priorities and Hollywood hegemony) and of
the contradictory trends in the second half of the 20th century caused by the sociocultural issues
of the “common European house” makes it possible to conclude that self-determination of national
cinematographies is effective Среди вызовов современной действительности, требующих осмысления и оперативных
действий, особое место занимает проблема сохранения самобытности культур. Национально-
культурная идентичность в условиях глобализирующегося мира оказывается под угрозой, что
актуализирует исследования механизмов, обеспечивающих ее жизнеспособность. Миссию
художественно-образного воплощения и утверждения культурной самобытности берет
на себя кинематограф. Однако практика киноискусства показывает, что отстаивать
национальные (институциональные, экономико-производственные и художественные)
интересы приходится в достаточно жестких условиях. В основе содержания данной статьи
попытка выявить факторы, затрудняющие либо обусловливающие комфортные возможности
самоопределения кинематографий стран Европы. С этой целью рассматриваются основные
этапы развития европейского кинопространства в контексте сложного противостояния
унификационных тенденций и стремления к сохранению специфики национального кино. Итоги
анализа кинопроцесса первой пол. XX в. (базирующегося на экономических приоритетах и
голливудской гегемонии), а также противоречивых тенденций второй пол. XX в., вызванных
социокультурными проблемами «Общеевропейского дома», позволяют указать на
эффективность усилий самоопределения национальных кинематографий