The Universe as a Saturated Phenomenon: The Concept of Creation of the World in View of Modern Cosmology and Philosophy
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10371Author:
Nesteruk, Alexei V.
Нестерук, А.В.
Date:
2014-05Abstract:
In this paper we advance J.-L. Marion’s theory of saturated phenomena by applying it to cosmology,
namely to the notion of the universe as a whole, advocating that it must be considered as an aesthetical
rather than a rational idea. It is demonstrated that the excess of intuition of the universe over its
presentation in categories of the understanding places the universe as a whole in the range of saturated
phenomena. Thus, as a matter of a phenomenological return, it is asserted that it is the universe as a
whole, to the extent it cannot be comprehended by the intellect, that constitutes human subjectivity, so
that humanity acquires a status of microcosm in a very non-trivial sense. Since the universe a s a whole
correlates with the notion of creation in theology, it is argued that any approach to creation in the
natural attitude is impossible, for it involves the issue of that consciousness which articulates creation.
Creation enters the very facticity of consciousness through being formed by its saturating givenness В этой статье мы развиваем учение о так называемых насыщенных феноменах современного
французского философа Жана-Люка Мариона, применяя его к космологии, а именно к
представлению о вселенной как целом. Такой подход соответствует сдвигу в рассмотрении
“вселенной как целого” как эстетической, а не рациональной идеи. Развивается аргумент,
что избыток интуиции вселенной по сравнению с ее дискурсивным представлением
позиционирует ее как насыщенный феномен. На этом основании делается вывод о
неразделимости содержания сознания о вселенной и самого сознания. В той мере, в какой
вселенная не может быть осознана интеллектуально, сознательный субъект формируется
вселенной, приобретая тем самым статус микрокосма в очень нетривиальном смысле.
Поскольку понятие вселенной в целом коррелирует с богословски понимаемым творением
мира из ничего, показано, что любой подход к творению в естественной установке сознания
невозможен, ибо сотворение артикулируется из сознания, которое тоже является
сотворенным. Таким образом, сотворение входит в определенность сознания, которое
сформировано ее насыщающей данностью сотворенного