The Reception of Sophocles’ Creation in the Jean Anouilh’s Dramaturgy
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10369Author:
Prudius, Irina G.
Прудиус, И.Г.
Date:
2014-05Abstract:
The article deals with Jean Anouilh’s interpretation of Sophocles’ plot in the plays “Antigone”
(1944) and “Oedipus, or Lame King” (1978). In the unstable period of the 1940s, including the
Second World War, the writer appealed to the Sophocles’ creation in order to reveal the modern life
problems through his interpretation of Sophocles’ great tragedy “Antigone” for the first time. But
at the end of his dramatic career Anouilh appealed again to the creation of his great predecessor
to revive his favorite rebellious hero in the image of Oedipus. In the play “Oedipus, or Lame King”
the main character Oedipus proves the author’s faith in a strong personality who is able to resist
the world of compromise В статье рассматривается интерпретация сюжетов трагедий Софокла в пьесах
французского писателя Ж. Ануя “Antigoneа” (1944) и “Эдип, или Хромой царь” (1978).
В нестабильный период 1940-х гг., захвативший в том числе и Вторую мировую войну,
писатель впервые обратился к творчеству Софокла, чтобы через свою интерпретацию его
великой трагедии “Antigoneа” раскрыть проблемы современной ему жизни. Но и в конце своего
творческого пути Ануй вновь обращается к творчеству своего великого предшественника,
чтобы возродить любимого бунтующего героя в образе Эдипа, который доказывает веру
автора в сильную личность, способную противостоять миру компромисса