K.M. Fofanov and V.A. Zhukovsky (on Peculiarities of Literary Reflection of Pre-Symbolist Time)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10358Author:
Anisimova, Evgeniya E.
Анисимова, Е.Е.
Date:
2014-05Abstract:
The article traces Konstantin Fofanov’s perception of V.A. Zhukovsky’s poetical heritage. As it is
shown in the article, Fofanov’s understanding of “the first Russian romanticist’s” literary biography
contains genre, motif and life-creating aspects. Their analysis leads to the conclusion about a forging
influence of Zhukovsky’s artistic world on the lyrical system of Fofanov as a pre-symbolist. Fofanov’s
musings about Zhukovsky caused an occasion to express his understanding of the Russian literary
classics and to put a crucial question about the correlation between verse and prose as two different
types of the writer’s self-affirmation. Another set of motifs associated with Zhukovsky derives from
Fofanov’s visit to the ceremony of the opening of Zhukovsky’s monument in 1887. This fact was rethought
by Fofanov in the perspective of a famous poetic theme – exegi monumentum. Finally the
“ballad fear”, introduced to Russian literature by Zhukovsky, acquires distinct social connotations
in Fofanov’s interpretation while the ballad genre starts functioning as a part of socially-oriented
literature В статье исследуются закономерности рецепции К.М. Фофановым поэтического наследия
В.А. Жуковского. Осмысление Фофановым творческого пути “первого русского романтика”
включает в себя, как показано в статье, жанрообразовательный, мотивологический и
культурно-биографический аспекты, анализ которых позволяет сделать вывод о моделирующем
характере воздействия художественного мира Жуковского на лирическую систему поэта-
предсимволиста. Для Фофанова размышления о Жуковском стали поводом высказаться о
русской классической традиции, а также поставить ключевой для него вопрос о соотношении
поэтического и прозаического как двух разных типов самоутверждения художника. Другой
рецептивный блок связан с посещением Фофановым торжественного открытия памятника
Жуковскому в 1887 г., творчески воспринятого им в русле поэтической темы exegi monumentum.
Наконец, балладный страх, введенный в русскую культуру Жуковским, приобретает у Фофанова
четко выраженный социальный характер, а балладная форма начинает выполнять функцию
прикрепления к литературе остросоциальных тем