Mediation in Educational Dynamics
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10324Author:
Dudareva, Antonina I.
Дударева, А.И.
Date:
2014-04Abstract:
This article provides a theoretical assumption and then a fragment of its testing on the material of
a concrete study. The main premise of the study is dependence of students’ educational dynamics
on the function of mediation, linking the dynamics of a student with the “cultural subject”. In this
case – orientation of students of the Department of Psychology and Pedagogy at their own education,
becoming a psychologist, solving professional tasks in the Organizational-activity game (the OAG) as
an institution of mediation. The hypotheses are as follows:
- A change in the dynamics of educational relations is possible with the appearance of a new
psychological objective, a new method of solving it.
- Eemergence, testing and assimilating of a new way of solving a psychological problem is provided
by special techniques and organization of the space of the game.
- Such an organization can be set in the OAG.
The mechanism of development, which the OAG is based on – is a conflict. It is their behavior in a
conflict, that shows what is being objectified by students – an educational objective or their feelings –
I as a future professional or I as an “offended” party in this situation В данной статье приводится теоретическое предположение и далее фрагмент его проверки
на материале одного конкретного исследования. Основным посылом в работе является
зависимость образовательной динамики учащегося от функции посредничества, связывающей
динамику этого учащегося с «культурным предметом». В данном случае – направленность
студента психолого-педагогического факультета на собственное образование, становление
себя психологом, решающим профессиональные задачи, через организационно-деятельностную
игру (ОДИ) как институт посредничества. Гипотезы заключаются в следующем:
– изменение в динамике учебно-предметных отношений возможно при появлении новой
психологической задачи, нового способа ее решения;
– возникновение, апробация и присвоение нового способа решения психологической задачи
обеспечивается специальными техниками и устройством пространства;
– такая организация может быть задана в ОДИ.
Механизмом развития, который закладывается в ОДИ еще на этапе ее проектирования,
является конфликт. Именно поведение в конфликте показывает, что учащимся
предметизируется – образовательная задача или самочувствие – я как будущий профессионал
или я как ситуативно «обиженный»