Conflicts of Professional Development in Teaching Activities: Natural and Artificial
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10322Author:
Vataschak, Irina S.
Ватащак, И.С.
Date:
2014-04Abstract:
The paper discusses the possibilities of professional development of young teachers in teaching
activities in connection with the modern challenges of society, and tasks that should be solved by
this development, and also the circumstances, under which this development can occur. In order to
do this, a distinction in understanding of professional development in the everyday and scientific
views was made, the content, adequate to the study of professional development in teaching was
formulated.
The article also contains hypotheses, a description of research strategy and the first data of the research,
conducted on the basis of the social project, which is being carried out in Krasnoyarsk Krai – “The
Youth professional pedagogical games”. Based on the obtained data, preliminary conclusions on the
possibilities of constructing professional development in pedagogical activities were made, and the
problems and prospects of the project were described В статье обсуждаются возможности профессионального развития молодых учителей в
педагогической деятельности в связи с современными вызовами общества, выяснено, какие
задачи должно решать это развитие и при каких условиях оно может происходить. Для
этого дифференцировано понимание профессионального развития в обыденном и научном
представлениях и сформулировано содержание, адекватное исследованию профессионального
развития в педагогической деятельности.
Также представлены гипотезы, описание исследовательской стратегии и первичные
данные исследования, проведённого на основе разворачивающегося в Красноярском крае
социального проекта «Молодёжные профессиональные педагогические игры». На основании
полученных данных сформулированы предварительные выводы относительно возможностей
конструирования профессионального развития в педагогической деятельности и описаны
проблемы и перспективы проекта