Once again on Mozart’s Requiem (Issues of Intonation-and-Style Analysis)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10259Author:
Sapsuev, Andrey Yu.
Сапсуев, А.Ю.
Date:
2014-03Abstract:
The article considers the hypothesis of the possible endings of Wolfgang Amadeus Mozart Requiem
mass. Based on the study of the epistolary heritage of the composer the author attempts to reconstruct
the events of the last days of the great Viennese classics, as well as to identify the Requiem`s author
attitude to death. The author gives reasons for the early end of Mozart’s life, addresses the issues of
philosophical understanding of the problems of death. When considering a vocal-symphonic work
researchers usually apply intonation-and-stylistic analysis that allows to draw conclusions about
the organic nature and thematic unity of all parts of the cycle. The usage of the musical-rhetorical
vocabulary and terminology of the Baroque helped to identify features of the musical text of the
Requiem mass В статье рассматривается гипотеза о возможном варианте завершения заупокойной
мессы В.А. Моцарта. На основе изучения эпистолярного наследия композитора предприняты
попытки восстановить события последних дней жизни великого венского классика, а также
выявить отношение автора «Реквиема» к смерти. Приводятся версии причин раннего ухода из
жизни Моцарта, затрагиваются вопросы философского осмысления проблематики смерти.
При рассмотрении вокально-симфонического произведения применяется интонационно-
стилистический метод анализа, позволяющий сделать выводы об органичности и
тематическом единстве всех частей цикла. Обращение к музыкально-риторическому
словарю и терминологии эпохи барокко помогло выявить особенности музыкального текста
заупокойной мессы