Intoning the Qur’an as Musicological Problem
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10252Author:
Shayakhmetova, Alfiya К.
Шаяхметова, А.К.
Date:
2014-03Abstract:
The study of music in the context of religious traditions is one of the highly sought-after destinations
in the modern musicology. However, scope of scientific understanding varies depending on different
traditions in one way or another. In particular, in Russian musical science the Muslim tradition is
studied to a lesser extent than the Christian tradition.
The originality of the music intoning of the Qur’anic texts is usually defined by such terms as
“melodeclamation’, “song-like recitation”. It seems, however, that these concepts do not fully capture
the essence of music principality of the religious practices of Islam.
This paper presents a variety of approaches to the problem of intonation of the Qur’an from a scientific
point of view, first of all – from the point of view of Oriental and Ethnomusical studies Изучение музыки в контексте религиозных традиций является одним из весьма
востребованных направлений в современном музыкознании. Однако разные традиции
получают научное осмысление в той или иной мере. В частности, в отечественной
музыкальной науке мусульманская традиция разработана в меньшей степени, нежели
традиция христианская. Своеобразие музыкального интонирования коранических текстов
обычно определяют такими понятиями, как «мелодекламация», «напевное чтение».
Представляется, однако, что эти понятия не в полной мере отражают суть музыкального
начала в религиозной практике ислама. В данной статье представлена картина взглядов
на проблему интонирования Корана с научной точки зрения, прежде всего – с точки зрения
этномузыкознания и востоковедения