Mourning Themes in the Music of Dmitri Shostakovich
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10249Author:
Osipenko, Olesya A.
Осипенко, О.А.
Date:
2014-03Abstract:
The thematic invention is one of the main categories of musical knowledge and theory of musical
composition. Complexity and multifacetedness of this notion being the summary of many themes
provides various ways of considering it. The primary importance of thematic invention in the musical
composition is determined by a complex of functions, which this compositional element fulfills.
Moreover, to understand the themes of the music work it is necessary to study their semantics, genre
and style models.
In this article we use the themes with mourning semantics represented in the instrumental chamber
music of Dmitri Shostakovich. We analyze the thematic invention on the Fig. of the genre model of the
funeral march numerously implemented by the composer in pure instrumental music, as well as in the
music written for theatre performances and films. Special attention is paid to the themes of the Quartet
cycles of the composer Тематизм является одной из основных категорий музыкознания и теории музыкальной
композиции. Сложность и многогранность данного понятия, выступающего суммой
множества тем, обусловливают различные варианты его рассмотрения. Первостепенная
значимость тематизма в музыкальном сочинении определяется комплексом функций,
которые выполняет этот композиционный элемент. Кроме того, необходимым для
понимания тем произведения становится исследование их семантики, жанровой и стилевой
модели.
Материалом для статьи выступают темы с траурной семантикой, воплощенные в камерно-
инструментальном творчестве Д.Д. Шостаковича. В статье содержится анализ тематизма
на примере жанровой модели траурного марша, неоднократно воплощаемой композитором
в сфере чистой инструментальной музыки, а также в музыке к театральным спектаклям и
кинофильмам. Особое внимание в статье получают темы квартетных циклов композитора