Ballet Poem “Angara the Beauty” by L. Knipper and B. Iampilov
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10184Author:
Kolpetskaya, Olga Y.
Колпецкая, О.Ю.
Date:
2014-01Abstract:
The article features Buryatia’s art of professional choreography, which represents a bright phenomenon
of art, based upon synthesis of ethnic and European dance traditions. In the context of developing a
national school of composition the period of formation of the Buryat ballet is studied, its ceremonial
and ritual origins and genre background are determined. Research approach to the study of the
music score of the ballet poem “Angara the Beauty” by Lev Knipper and Bau Iampilov includes two
important aspects: cultural-historical and musical-theoretical, that allows to identify the particular
characteristics of composition and drama of the ballet, specific features of creative refraction of the
folk traditions in the musical language and in the choreographic vocabulary of the play, as well as
narrative area of the poem. The leitmotivs of the ballet, which enable interconnection of the musical
material in the temporary deployment, are analyzed in details В данной статье исследуется профессиональное хореографическое искусство Бурятии,
представляющее собой яркий художественный феномен, основанный на синтезе этнической и
европейской танцевальных традиций. В контексте становления национальной композиторской
школы рассматривается период формирования бурятского балета, определяются его
обрядово-ритуальные истоки и жанровые предпосылки. Исследовательский подход к изучению
партитуры балета-поэмы «Красавица Ангара» Льва Книппера и Бау Ямпилова включает два
важных аспекта: культурно-исторический и музыкально-теоретический, что позволяет
выявить особенности композиции и драматургии балета, специфику творческого преломления
фольклорных традиций в музыкальном языке, в хореографической лексике спектакля, а также
в сюжетно-образной сфере произведения. Подробно анализируются лейтмотивы балета,
обеспечивающие взаимосвязанность музыкального материала во временном развёртывании