Show simple item record

Naiko, Natalia M.en
Найко, Н.М.ru_RU
2014-01-28T04:36:59Z
2014-01-28T04:36:59Z
2014-01
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10181
The paper shows the effect of genre features of the parable in instrumental works by Shostakovich. Parable poetics meets the desire of the composer to the philosophical understanding of life. Signs of the parable narrative are most clearly represented in the Preludes No. 4 and No. 22 Op.34, Preludes No. 4 and No. 9 Op.87, Quartets No. 11 and No. 15, the Symphony No. 9, which reveal the commonality of musical means. The fact that the principality of the parable shows itself in works created at different times and belonging to different genres, points to its regularity and organicity for the composer’s artistic thinking. The narrative nature of the genre reveals in music through the synthesis of folk-song and speech intonations that characterize the narrator. Thanks to the framing sections acting as the introduction and conclusion, the narrator’s chronotope is separated from the events’ chronotope. Characteristics of the “actors» are the most conventional and concise, carried out by means of genre and stylistic models. The main event, peculiar to the genre of parable, is the discovery of the ultimate reality, the transcending experience. Analyzed Shostakovich’s works in a conditional sound form reflect a moment of spiritual insight. Fundamental role is played here by the harmonic and textural means acquiring the function of a sign. In general, in the analyzed works there is a high concentration of musical symbols. They occur at different levels: composition, headings of parts, thematic inventions, texture, harmony and instrumentation. In light of the genre of the parable a common argument about intelligence of Shostakovich’s music takes different meaning. This intelligence is not the result of rationalism. It is caused by sensitivity and honesty of the artist, who is devoted to comprehend the deepest mysteries of life and inspired by a timeless scale of valuesen
В статье показано действие жанровых особенностей притчи в инструментальных сочинениях Д. Шостаковича. Притчевая поэтика отвечает стремлению композитора к философскому осмыслению жизни. Признаки притчевого повествования наиболее ярко представлены в прелюдиях № 4 и 22 op.34, прелюдиях №4 и №9 op. 87, квартетах № 11 и 15, симфонии № 9, где обнаруживает себя общность музыкальных средств. Тот факт, что притчевое начало являет себя в произведениях, созданных в различное время и принадлежащих разным жанрам, указывает на его закономерность и органичность для художественного мышления композитора. Повествовательная природа жанра раскрывается в музыке через синтез народно-песенных и речевых интонаций, характеризующих рассказчика. Благодаря обрамляющим разделам, выполняющим функции вступления и заключения, хронотоп повествователя отделяется от событийного хронотопа. Характеристики «действующих лиц» предельно условны и лаконичны, осуществляются посредством жанровых и стилевых моделей. Главное, специфическое для жанра притчи событие – обнаружение высшей реальности, переживание опыта трансцендирования. В рассмотренных сочинениях Д. Шостаковича в условной звуковой форме отображается момент духовного прозрения. Основополагающую роль при этом играют гармонические и фактурные средства, приобретающие знаковую функцию. В целом в анализируемых произведениях наблюдается высокая концентрация музыкальных символов. Они возникают на разных уровнях: композиции, заголовков частей, тематизма, фактуры, гармонии, инструментовки. В свете жанра притчи иной смысл приобретает распространенный тезис об интеллектуальности музыки Шостаковича. Эта интеллектуальность не есть следствие рационализма. Она обусловлена чуткостью и честностью художника, призванного к постижению глубочайших тайн бытия, ориентированного на вневременную шкалу ценностейru_RU
enen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (1 )en
Shostakovichen
the poetics of the parable in the instrumental musicen
event in the music parableen
Quartet No. 11en
Quartet No. 15en
Symphony No. 9en
Preludes Op.34en
Prelude E-dur Op. 87en
Шостаковичru_RU
поэтика притчи в инструментальной музыкеru_RU
событие в музыкальной притчеru_RU
квартет № 11ru_RU
квартет № 15ru_RU
симфония № 9ru_RU
прелюдии op. 34ru_RU
прелюдия E-dur op. 87ru_RU
Genre Code of the Parable in the Instrumental Music of D. Shostakovichen
Жанровый код притчи в инструментальной музыке Д. Шостаковичаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Naiko, Natalia M.:Krasnoyarsk State Academy of Music and Theatre 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049 Russia;E-mail: mikinai@ya.ruen
Найко, Н.М.:Красноярская государственная академия музыки и театра Россия 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22ru_RU
59-73


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV