Comic Operas of G. I. Banshchikov in Context of Development of the Domestic Musical Theatre of the Second Half of the 20th Century
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10180Author:
Kholodova, Maria V.
Холодова, M.В.
Date:
2014-01Abstract:
Gennady I. Banshchikov is one of the greatest composers of our time. His works captivated the audience
long ago and now his works are attracting more attention of researchers now, opening the world of
amazing musical masterpieces of this composer from St. Petersburg. The article presents some results
of a study of musical- theatrical legacy of G. I. Banshchikov. The author focuses on the composer`s first
operas, considered not only in the context of the creative biography of the musician, but also in terms
of artistic and stylistic processes of national musical art of 1960 – 1970-ies. The conclusions of the
work convey some idea of the principles of theatrical thinking of the composer. Furthermore, we can
conclude that the early stage works by G.I. Banshchikov, in correlation with socio-cultural processes
and genre, form an important link in the diverse panorama of the musical theater of the second half of
20th century Геннадий Иванович Банщиков – один из выдающихся композиторов современности. Его
творчество давно покорило слушателей и сегодня начинает постепенно привлекать внимание
исследователей, открывающих удивительный музыкальный мир сочинений петербургского
автора. В статье изложены некоторые результаты исследования музыкально-театрального
наследия Г.И. Банщикова. В центре внимания автора – первые оперы композитора, которые
рассматриваются не только в контексте творческой биографии музыканта, но также
художественно-стилевых процессов отечественного музыкального искусства 1960–1970-х
годов. Выводы, сделанные в статье, позволяют сформировать представление о некоторых
театральных принципах мышления композитора. Кроме того, можно заключить, что ранние
сценические произведения Г.И. Банщикова, коррелируясь с социокультурными и жанровыми
процессами, формируют важное звено в многоликой панораме музыкального театра второй
половины XX века