About Activity of Feodor Krest’janin – the Master of Musical-Written Art of XVI – the Beginning XVII Centuries
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1012Author:
Parfentjev, Nikolaj P.
Н.П. Парфеньтьев
Date:
2009-08Abstract:
Historical conditions in Russia of XVI century have prepared growth in a society of interest to
creativity of musical – written chanting art’s masters of various regions. Ancient historical writings
and documents show, that the special aura of reverence surrounded the name of Moscow master
Feodor Krest’ janin. Studying of this composer’s (raspevshik) and teacher’s (didaskal) life and activity
history shows, that he was one of the most outstanding representatives of professional – musical art
of Russia XVI – the beginnings XVII centuries. The high natural gift, the received knowledge at the
best teachers, acquaintance to outstanding masters of that epoch and their products have allowed
him to develop own creativity and to deserve a recognition at contemporaries. Not casually, Russian
tsars, since Ivan Terrible, trusted training and education of the chanting clerks (diaks) to him. The
history of opening chants in Krest’ janin’s singsongs shows indefatigable interest of researchers to
them. However only few from the outstanding master’s creations are investigated till now. Исторические условия в России XVI в. подготовили рост в обществе интереса к творчеству мастеров музыкально-письменного искусства различных регионов. Древние исторические сочинения и документы показывают, что особым почитанием было окружено имя московского мастера Фёдора Крестьянина. Изучение истории жизни и деятельности этого распевщика и дидаскала показывает, что он был одним из самых выдающихся представителей профессионально-музыкального искусства России XVI – начала XVII в. Высокий природный дар, полученные у лучших учителей знания, знакомство с видными мастерами той эпохи и их произведениями позволили ему развить собственное творчество и заслужить признание у современников. Не случайно именно ему русские цари, начиная с Ивана Грозного, доверяли обучение и воспитание своих певчих дьяков. История открытия песнопений в распевах Крестьянина показывает неослабевающий интерес к ним исследователей. Однако до сих пор изучены лишь немногие из творений выдающегося мастера.