How Russian Rural Teachers Work: Market Trends in the Common Education
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10116Author:
Leliukhin, Serge V.
Лелюхин, С.В.
Date:
2013-12Abstract:
Author investigates market trends in Russian common education in the contest of functioning of
profession of rural teacher. He chose neo-Weberian approach in sociology of professions focused
on the conflict and the negative aspects of the relationship between the state, the market, professions
and citizens. He used biographical method as a kind of ethnographic approach to the case study in
two different districts of Saratov region. Author conducted narrative interview with the principal and
opened interviews using the methodology of free association with the students of the school (N=20)
in the village Prokudino of Atkarsk district in November 2012. Author conducted narrative interviews
with teacher and principal; opened interviews with schoolchildren (N=8) of school number 10 in the
village of Kamensky in Krasnoarmeisk district in September 2012.
Author described two market trends in the context of theory of Bourdieu's capital. He showed the
different effects on the functioning of the profession of Russian rural teachers. The optimization of
schools led to the conversion of the cultural capital of teachers and social capital of pupils into the
economic capital. The economic capital as a way to overcome the financial barrier and social capital
of young professional environment converted in the cultural capital needed for the labor market
demanded specialist in the rural school В данной статье автор анализирует тенденции на рынке российского общего образования
в контексте работы сельского учителя. Для анализа был выбран неовеберианский
подход в социологии профессий фокусирующийся на конфликте и негативных аспектах
взаимоотношений между государством, рынком, профессионалами и гражданами. В качестве
этнографического подхода автор использовал биографический метод для изучения ситуаций
в двух различных районах Саратовской области. Автором были проведены индивидуальные
интервью с директорами школ, а также открытые интервью с использованием методологии
свободной ассоциации с учениками школы (N=20) в деревне Прокудино Аткарского района в
ноябре 2012 г. Также были проведены индивидуальные интервью с учителями и директором, и
открытые интервью с учениками школы (N=8) в посёлке Каменском Красноармейского района
Саратовской области в сентябре 2012 года.
Автором описываются два тенденции на рынке общего образования в контексте теории
капиталов Бурдьё. Он показывает, как профессия российского сельского учителя подвергается
влиянию различных аспектов. Оптимизация школьного образования привела к конверсии
культурного капитала учителей и социального капитала школьников в экономический капитал.
Специалистам в сельской школе требуется экономический капитал как способ преодоления
финансового барьера и социальный капитал молодых профессионалов, конвертируемый в
культурный капитал, необходимые для рынка труда