Russian Self-Management Idea Origin and Globalization as a Form of the World Society Governing
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1004Автор:
Ozeredenko, Vladimir N.
В.Н. Озереденко
Дата:
2009-08Аннотация:
Russian political system reforming is closely connected to the social transformations, being typical
for the modern world society, and which are the consequences of globalization processes. Along with
natural globalization, which supposes a lawful striving for humanity integration, we have become
witnesses of artificial globalization, which is dangerous for societies’ socio-cultural identity. That
is why the salvation of the modern educational system problems supposes taking into consideration
traditions, being typical for the Russian society.
In order to understand and to solve the given problem, we need to address the historical roots of
Russian consciousness formation, within which our society’s self-identification took place. Russia
takes an exclusive position among the most important world civilizations. Its main peculiarity is in the
following: in our country the triad – tradition-culture-civilization – does not make up an integral and
smoothly running system, which also determines the general type of society. Both eastern and western
civilizations use ideological means in order to blur over and to conceal their incongruity to their
traditions and, moreover, their culture. However, in both cases the symbolic depth of experience is not
opposed and does not confront with the material world, created by the civilization. Реформирование российской политической системы тесно связано с социальными трансформациями, характерными для современного мирового сообщества, которые являются следствием глобализационных процессов. Наряду с естественной глобализацией, предполагающей закономерное стремление человечества к интеграции, мы стали свидетелями искусственной глобализации, несущей угрозу социокультурной идентичности социумов. Именно поэтому решение проблем современной системы образования предполагает учет традиций, характерных для российского общества.
Для понимания указанной проблемы и решения ее важно обратиться к историческим корням формирования российского сознания, в которых происходила самоидентификация нашего общества. Россия занимает особенное положение в ряду важнейших мировых цивилизаций. Главная ее особенность состоит в том, что триада: традиция-культура-цивилизация в нашей стране не составляет единой, отлаженной системы, определяющей и общий тип общества. И на Западе, и на востоке цивилизация средствами идеологии затушевывает и скрадывает свою нетождественность традиции и тем более культуре; в обоих случаях символическая глубина опыта не противопоставляется и не противостоит миру предметности, созидаемой цивилизацией.