Psychosomatic Features and Standard of Health of Junior Schoolchildren with Different Temperament Trait Index
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10035Author:
Bardetskaya, Yaroslavna V.
Potylitsyna, Vasilina Yu.
Бардецкая, Я.В.
Потылицина, В.Ю.
Date:
2013-10Abstract:
The close relationship of temperament with basic biological processes, peculiarities of the physiology
of nervous system, the state of physical health of man is the reason for seeking a deeper connection
between bodily and mental functions. This indicates the importance of studies of physiological bases of
psychosomatic relations, and hence the mechanisms that explain the features of adaptive responses of
healthy people’ organisms, especially of junior schoolchildren with different temperament trait index.
On this basis, we have carried out an integrative health assessment with measurement of the indices
of santiveness and pativeness, studied heart rate variability (HRV) and respiratory function of junior
schoolchildren with temperament trait typological differences. It was found out that children in
midchildhood with varying index of temperament behaviors have different nature of dominance of
autonomic nervous regulatory influences and the standard of individual health. Junior pupils, whose
temperament is characterized by a low intensity of behavioral symptoms, have a greater potential
of health with predominant parasympathetic influence in the regulation of heart rate, which is
accompanied by a higher functional reserve of cardio-respiratory system compared with those children
whose temperament is characterized by high behavioral activity. The results of the study demonstrate
the relationship of personality temperament traits with the standard and reserve of health, identify the
mechanisms underlying psychosomatic relations in midchildhood Тесная связь темперамента с основными биологическими процессами, особенностями
физиологии нервной системы, состоянием физического здоровья человека является причиной
поисков более глубокой связи между телесными и психическими функциями. Это указывает на
важность исследований физиологических основ психосоматических соотношений, а значит, и
механизмов, обусловливающих особенности адаптивных реакций организма здоровых людей,
в первую очередь детей младшего школьного возраста, с различными темпераментальными
свойствами личности.
Исходя из этого нами проведена интегративная оценка здоровья с определением
показателей сантивности и пативности, исследованы вариабельность сердечного ритма
(ВРС) и функция внешнего дыхания у детей младшего школьного возраста с различными
типологическими особенностями темперамента. Установлено, что дети младшего
школьного возраста с различной выраженностью поведенческих проявлений темперамента
имеют разный характер доминирования вегетативных нервных регуляторных влияний
и уровень индивидуального здоровья. У младших школьников, темперамент которых
характеризуется низкой выраженностью поведенческих проявлений, больший потенциал
здоровья, преобладает парасимпатическое влияние в регуляции сердечного ритма, что
сопровождается более высоким функциональным резервом кардиореспираторной системы у
этих лиц по сравнению с детьми, чей темперамент характеризуется высокой поведенческой
активностью. Результаты исследования доказывают взаимосвязь темпераментальных
свойств личности с уровнем и резервом здоровья, выявляют механизмы, обусловливающие
психосоматические отношения у детей младшего школьного возраста