Self-Knowledge and Self-Attitude of Educational Students Groups in the Trainings of Personal Growth
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10034Author:
Черепанова, Е.В.
Miller, Olga M.
Cherepanova, Elena V.
Миллер, О.М.
Date:
2013-10Abstract:
The present study examines changes of self-knowledge and self-attitude of students – future psychologists
from the first to the fifth year. The trainings of the personal growth are the most effective way for
the development of these processes. Therefore, these trainings are often included in the curriculum
of Psychological faculties. Annually the research examined the effectiveness of the personal growth
training for students – future psychologists of educational (stable) groups. The study tested selfknowledge
and self-attitude of students using self-reports, “Twenty statements of self-attitude Test-
Kuhn M., McPartland T.”, and projective drawing technique before and after the training. The result
revealed that the values of self-knowledge and self-attitude of stable educational students groups at
the social level were much higher than the values of these parameters at the physical and reflexive
levels. At the same time the physical level of self-consciousness correlates with the reflexive level
and inversely correlates with the social level. Consequently, the fixation on the social images of selfcauses
defense mechanisms and prevents the experience of physical and reflexive images of Myself.
Thus, personal growth trainings in stable educational groups have inhibitory effects on the personal
and professional development of students as they block the growth of their self-knowledge and selfattitude В настоящей статье рассмотрены изменения самопознания и самоотношения студентов –
будущих психологов с первого по пятый год их обучения. Тренинги личностного роста являются
наиболее эффективным способом для развития этих процессов, поэтому такие тренинги часто
включаются в учебные программы психологических факультетов. Исследование включало
ежегодное изучение эффективности использования тренингов личностного роста для
студентов – будущих психологов стабильных учебных групп. Самопознание и самоотношение
студентов изучалось до и после проведения тренингов с помощью самоотчетов, теста 20
утверждений на самоотношение М. Куна, Т. Макпартленда и рисуночных проективных
методик. В результате выяснилось, что значения параметров самопознания и самоотношения
студентов стабильных учебных групп на социальном уровне были намного выше, чем значения
этих параметров на уровне физического и рефлексивного уровней самосознания. В то же
время физический уровень прямо пропорционально коррелирует с рефлексивным уровнем и
обратно пропорционально коррелирует с социальным уровнем самосознания. Следовательно,
фиксация на социальном образе Я «включает» защитные механизмы личности и препятствует
переживанию Я физического и Я рефлексивного. Таким образом, тренинги личностного роста в
стабильных учебных группах тормозят личностное и профессиональное развитие студентов,
так как они блокируют рост их самопознания и самоотношения
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Макро- и микрофилософия самосознания
Ковалев, С.В.; Kovalev, Sergei V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-02)The given article is dedicated to analysis of one of fundamental categories of philosophy - selfconsciousness. The main emphasis has been put not so on the definition of self-consciousness, as on analysis of correlation ... -
Original Projections of Author’s “Self” in Modern Russian and Uzbek Short Story
Kamilova, Saodat E.; Arustamyan, Yana Yu.; Камилова, С. Э.; Арустамян, Я. Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-12)This article is devoted to the analysis of the short story genre in Russian and Uzbek literature of the late 20th and early 21st centuries, in which a subjectivist-open position in attitude to reality acquires the quality ... -
Modern Trend of Changes in the Western Philosophy Anthropological Project – “Self-care”: know the Self or Create the Self?
Petrova, Galina I.; Петрова, Г.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)The article reviews the ancient practice of “self-care” with the aim of possible finding methodological approaches to the study of transformations that take place in contemporary philosophical and anthropological project. ... -
Self-employment as a Form of Reintegration of Unemployed Citizens into Society
Volovskaya, Nina M.; Plyusnina, Lidia K.; Rusina, Anastasia V.; Воловская, Н.М.; Плюснина, Л.К.; Русина, А.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-08)This article deals with one of the types of employment – self-employment, its importance for reintegration of unemployed people into society, showing the need for its development and management at the regional level; a ... -
Self-Translation as Science-Art: Joseph Brodsky Legacy
Razumovskaya, Veronica A.; Разумовская, В.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-02)The article deals with the issues of self-translator’s creativity which are considered in the context of the linguistic concepts of identity. When creating a secondary translated text self-translator’s efforts are directed ...