• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2013 6 (9)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2013 6 (9)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Defensive Mechanisms of Behavior and Conceptual Sets in Socio-Psychological Adaptation of Children with Intellectual Disabilities

    Thumbnail
    View/Open:
    12_Chereneva.pdf (403.2 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9954
    Author:
    Chereneva, Elena A.
    Черенёва, Е.А.
    Date:
    2013-09
    Abstract:
    The article is concerned with one of the urgent issues of special psychology and pedagogy, i.e. psychological defense mechanisms and conceptual attitude of schoolchildren with intellectual disabilities as a factor in adaptation of an individual. The author analyzes socio-and psychological adaptation of children with intellectual disabilities by using a psychodynamic approach to the study of personality – the main indicators of the behavior determinants – defense mechanisms and semantic attitudes of an individual. This allows the author to distinguish the main patterns of sociopsychological adaptation of children with normal and pathological development and to formulate conclusions on the general approach to the personal potential of children with disabilities. The article provides descriptive examples of strategies and patterns of socio-psychological adaptation of children intellectual disabilities. The examples can be used in the process of training of specialists (bachelors, masters) in the field of general and special education.
     
    В статье затрагивается одна из актуальных проблем специальной психологии и педагогики – механизмы психологической защиты и смысловые установки у школьников с интеллектуальной недостаточностью как фактор адаптации индивида. При анализе социально-психологической адаптации детей с нарушениями интеллектуального развития автор использует психодинамический подход в изучении личности – основных индикаторов детерминант поведения – защитных механизмов и смысловых установок личности. Это позволяет автору выделить основные закономерности социально-психологической адаптации детей при нормальном и патологическом развитии, сформулировать выводы об общих подходах развития личностного потенциала у детей с ограниченными возможностями здоровья. В статье приводятся примеры описаний стратегий и моделей социально-психологической адаптации детей с нарушениями интеллектуального развития, которые могут быть использованы в процессе подготовки специалистов (бакалавров, магистров) в области общего и специального образования.
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2013 6 (9) [14]
    Metadata:
    Show full item record

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Unconscious Mechanisms of Social and Psychological Adaptation of Mentally Retarded Children 

      Chereneva, Elena A.; Черенева, Е.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-09)
      The paper is focused on one of actual problems of special psychology and pedagogics, which is studying identity of people with intellectual disability. The analysis of mechanisms of psychological protection and semantic ...
    • Information and Psychological War Linguistics as a Research Project at the Siberian Federal University: Problems and Achievements 

      Skovorodnikov, Aleksandr P.; Kopnina, Galina A.; Kolmogorova, Anastasiia V.; Сковородников, А. П.; Копнина, Г. А.; Колмогорова, А. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-10)
      The article discusses essential scientific problems within the scope of a young discipline “Information and Psychological War Linguistics” (IPW). These problems are based both on the analytical review of the scientific ...
    • Социокультурное исследование досуговых потребностей и предпочтений людей с ограниченными возможностями, проживающими в городе Красноярске 

      Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalia P.; Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A.; Замараева, Ю.С.; Zamaraeva, Julia S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-03)
      This article focuses on monitoring and analysis of contemporary cultural needs of people with disabilities living in the city of Krasnoyarsk with the purpose to identify the system of cultural values and to form current ...
    • Adult Education in the Context of Constructive Conflict Theory 

      Pahalyan, Victor E.; Пахальян, В.Э. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)
      Current status of adult education issue is considered in the context of main objective contradictions, which are manifested in educational conflicts in the process of obtaining higher professional education in the field ...
    • Studying of functions of Imagination in the Elite Sport: the Analysis of Structural and Functional Interrelations of Images and Representations with Personal Characteristics of Professional Athletes 

      Sevost’ianova, Mariia S.; Севостьянова, М.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)
      Article presents the results of empirical research of interrelations between images and representations used by athletes in training process and during preparation for competitions with actual state and key psychological ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV