THE EDUCATIONAL ASPECTS OF ART CRITICISM
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://sgemworld.at/ssgemlib/spip.php?article3931https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/69988
Автор:
Smolina, M.
Tarasova, M.
Avdeeva, Y.
Degtyarenko, K.
Shpak, A.
Коллективный автор:
Гуманитарный институт
Кафедра культурологии
Дата:
2017-03Журнал:
4th INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES & ARTS SGEM 2017Квартиль журнала в Web of Science:
без квартиляБиблиографическое описание:
Smolina, M. THE EDUCATIONAL ASPECTS OF ART CRITICISM [Текст] / M. Smolina, M. Tarasova, Y. Avdeeva, K. Degtyarenko, A. Shpak // 4th INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES & ARTS SGEM 2017: "Science and Arts. — 2017. — Т. 1 (№ 6). — С. 109-116Аннотация:
The aim of this study is to identify the educational function of art criticism. The importance of the problem is in unrealized educational potential of art criticism in the field of publication activity, in the need for clear principles of creating the educational effect in the texts of art critics. Historiography of art is represented by the works of such European scholars as Hans Sedlmayr, Germain Bazin. In Russian historiography this issue was explored by scholars V. S. Turchin, V. P. Shestakov and V. G. Arslanov. The methodology of the work has been substantiated by the developments of the Ural-Siberian scholars N.P. Koptseva, and V. I. Zhukovsky, D. V. Pivovarov, who have developed a professional model of art criticism, comprising three components (expertise, research and maieutics). Analysis of the characteristics of publications of art critics, comparison with the concept of education and the conception of the profession of art expert has allowed us to detect the relationship between certain features of construction of text of criticism and literary works; we have made some assumptions about what features strengthen the educational effect. Further studies in this area require verification of these assumptions in practice. Finally, we came to the conclusion that the educational focus of the literary text of art criticism leads to the subjects acquiring knowledge about each other and to self-development of both the artwork as a model of relation in the world and the identity of the person, involved in the artistic communication.
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Modern Theory of Visual Art: Regional Project
Zhukovskiy, Vladimir I.; Жуковский, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-08)The article defines the main notions of the modern visual art theory, studies the process of creating artistic appearance in the relation-dialogue between the recipient and the object-work, determines the role of an art ... -
Визуализация концепта «север» в изобразительном искусстве
Семенова, А.А.; Semyonova, Alexandra A.; Бралкова, А.В.; Bralkova, Anna V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-04)In the given article the authors consider an interpretation of the theme of the North in classical and modern works of art. Theoretical part of the work presents an attempt to generalize the existing principals and approaches ... -
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ... -
Искусство оформления массовых советских праздников (1918–1923 гг.)
Колесник, М. А.; Лещинская, Н. М.; Омелик, А. А.; Ермаков, Е. К.; Kolesnik, Maria A.; Leshchinskaia, Natalia M.; Omelik, Anna A.; Ermakov, Tikhon K. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-11)Становление молодого советского государства требовало активных действий, направленных на утверждение новой системы ценностей. Велась активная пропагандистская деятельность, и одной из форм её реализации было проведение массовых ... -
Роль красноярского искусствоведческого образования в культурной жизни и образовательной сфере города Красноярска в конце XX – начале XXI вв.
Пименова, Н. Н.; Кистова, А. В.; Букова, М. И.; Pimenova, Natalya N.; Kistova, Anastasia V.; Bukova, Maria I. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-04)Материал призван проследить, как именно принципы, сложившиеся в подходе кафедры искусствоведения Красноярского государственного университета, сегодня – кафедры культурологии и искусствоведения Сибирского федерального ...