• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (5)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (5)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Развитие критического мышления на уроках информатики

    Thumbnail
    View/Open:
    08_Arseniev.pdf (334.4 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2356
    Author:
    Арсеньев, К.С.
    Arseniev, Kirill S.
    Date:
    2011-05
    Abstract:
    In modern scientific practice, there is a huge number of terms and concepts related to pupils informational alertness such as informational literacy, bibliographic culture, multimedia literacy and others. Professor KemSUCA N.I. Gendina in order to concretize the process of informational education introduces the term personal information culture, in which the individual is to be understood as the subject of search and choice of information. Without taking into account the fact that in the media world the individual becomes an object of manipulation rather than a mediaentity. The international scientific community proposes the term informational literacy, which includes the ability to rationally seek, critically evaluate and creatively use information. In our opinion in this triad the ability to evaluate information critically is the most essential, because it is almost impossible to manipulate a critically thinking person. The conclusion is that for an effective way of school IT preparation, as a guarantee of their social safety in the information society, we need to shift from the study of computer and information technologies to the development of pupils critical thinking.
     
    В современной научной практике существует огромное количество терминов и понятий, связанных с информационной подготовкой школьников: информационная грамотность, библиографическая грамотность и др. Профессор Гендина для конкретизации процесса информационного образования вводит термин «информационная культура личности», в котором индивид понимается как субъект поиска и выбора информации. Однако не учитывается тот факт, что в мире масс-медиа индивид становится скорее объектом манипуляции, нежели медиасубъектом. Международное научное сообщество предлагает термин «информационная грамотность», который включает в себя способность рационально искать, критически оценивать и творчески применять информацию. В этой триаде важнейшей, на наш взгляд, является способность критически оценивать информацию. Вывод заключается в том, что для эффективной информационной подготовки школьников как гаранта их социальной защищённости в информационном обществе нам необходимо перейти от изучения работы с компьютером и современными информационными технологиями к развитию у школьников критического мышления.
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (5) [11]
    Metadata:
    Show full item record

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Информационное поле города 

      Истомина, С.А.; Istomina, Svetlana A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-05)
      The present article deals with the interaction issues of different information levels of a town in the evolutional development of the area with its topographical uniqueness and biological niche, anthropogenic effect on ...
    • To the Question of the Categorial Status of Concepts Information, Information and Virtual Reality and Development of Basic Representations Scientific and Philosopfical Knowledge 

      Kuybar, Vladimir I.; Куйбарь, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-07)
      In article process of influence of results of knowledge of a phenomenon of a global information-virtual reality on categoriality system of a philosophical science and the answer of philosophy to this influence is exposed ...
    • Outstanding Scientist of Our Time: to the 80th Anniversary of Academician A.D. Ursul 

      Kolin, Konstantin K.; Колин, К.К. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)
      The article gives a brief analysis of some important directions of scientific work of doctor of philosophical Sciences, Professor A. D. Ursula. Shown the encyclopedic nature of scientific activities of this outstanding ...
    • Лингвокультурологические особенности информационной среды этнокультурных популяций на территории Тувы в конце XX - начале XXI вв. 

      Сергеева, М.Н.; Sergeeva, Maria N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-04)
      In this study we will try to describe lingvo-cultural development of cultural and informational environment on the territory of Tuva at the end of XX and the beginning of XXI centuries. In the period of formation of ...
    • Mathematical Modeling of User Perception in Information Security Systems 

      Styugin, Mikhail A.; Kytmanov, Alexey A.; Стюгин, Михаил А.; Кытманов, Алексей А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)
      The problem of the functional structures research is considered in this example of information systems. A feature of such research is that it is not always possible to ensure that the research results will match reality. ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV