Implementation of Instrumental Theatre Principles in Yuri Kasparov’s Opera-Monodrama “Nevermore!”
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16729Автор:
Peretokina, Yuliya R.
Перетокина, Ю.Р.
Дата:
2015-03Аннотация:
This article discusses the specific features of the instrumental theatre, which organically penetrates
into the opera-monodrama genre, given the example of “Nevermore!” opera-monodrama by the
contemporary Russian composer Yuri Kasparov. Such synthesis is of a special research interest while
it is a unique phenomenon in the musical culture and outlines new ways of modern musical theatre
development. Due to the mutual enrichment of genres within the work, the boundary between a soloist
and instrumentalists is erased. Therefore, instrumentalists face a completely new challenge: they
become the characters of the stage action. Their actions play a significant role in the drama action of
the whole play. However, some of the instruments are involved in the play as decorations. Using them
in such a way is symbolic, the meaning of this technique is disclosed in this work В данной статье на примере сочинения современного русского композитора Ю.С. Каспарова
«Nevermore!» рассматриваются специфические черты инструментального театра, органично
внедряющиеся в жанр монооперы. Подобный синтез вызывает особый научный интерес,
поскольку представляет собой уникальное явление в музыкальной культуре и очерчивает
новые пути развития современного музыкального театра. Благодаря взаимообогащению
жанров внутри произведения стирается граница между солистом и инструменталистами.
Вследствие этого перед оркестрантами встаёт абсолютно новая задача – они становятся
персонажами сценического действа. Их действия играют значимую роль в драматургии всего
произведения. Вместе с тем некоторые из инструментов задействованы в спектакле в виде
декораций. Их использование в таком качестве имеет зашифрованные символические значения,
смысл которых раскрывается на страницах данной работы
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Креативная рецепция библейской музыкальной драмы XIX века в рок-опере Э. Л. Уэббера «Иисус Христос – суперзвезда»
Михайлова, О. С.; Нехвядович, Л. И.; Mikhaylova, Olesya S.; Nekhvyadovich, Larisa I. (Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2023-08)В современной ситуации развития креативных индустрий, представленных широким и многообразным проблемным полем, особое значение приобретает вопрос о трансформации образов классического произведения в современном ... -
Opera Dilogy der Beglückte Florindo (“Florindo Made Happy”) and Die Verwandelte Daphne (“Daphne Metamorphosed”) by G.F. Handel: Problem of Plot Formation
Kosheleva, Maria A.; Кошелева, М.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)In line with the interest of domestic researchers in libretto of vintage operas and Baroque music theatre, this article turns over a new leaf of the G.F. Handel’s operas of his early period, and also puts them into the ... -
Особенности воплощения ветхозаветного сюжета в либретто оперы «Кир в Вавилоне» Дж. Россини
Михайлова, О. С.; Нехвядович, Л. И.; Mikhaylova, Olesya S.; Nekhvyadovich, Larisa I. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-12)Статья посвящена проблеме воплощения библейского сюжета в либретто оперы Дж. Россини «Кир в Вавилоне». Это одно из ранних и малоизвестных произведений композитора, которое вплоть до настоящего времени не вызывало ... -
Works by F.M. Dostoyevsky on Drama and Music Stage
Voitkevich, Svetlana G.; Войткевич, С.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-01)This article is devoted to the works by F.M. Dostoyevsky which found original embodiment in Russian music and theatre of Russia in the last third of the XX – early XXI centuries. The research marks historical stages of ... -
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ...