Креативная рецепция библейской музыкальной драмы XIX века в рок-опере Э. Л. Уэббера «Иисус Христос – суперзвезда»
Автор:
Михайлова, О. С.
Нехвядович, Л. И.
Mikhaylova, Olesya S.
Nekhvyadovich, Larisa I.
Дата:
2023-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки 2023 16 (8). Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2023 16(8)Аннотация:
В современной ситуации развития креативных индустрий, представленных
широким и многообразным проблемным полем, особое значение приобретает вопрос
о трансформации образов классического произведения в современном искусстве.
Предметом исследования в настоящей статье является феномен креативной рецепции
романтической музыкальной драмы на сюжеты Священного Писания в рок-опере
Э. Л. Уэббера «Иисус Христос – суперзвезда». В данном ракурсе это произведение
искусства исследуется впервые. Установлено, что креативная интерпретация истории
Иисуса Христа в своей основе опирается на ключевые принципы библейской
музыкальной драмы XIX века. Основополагающей среди таковых является религиозно-философская
концепция, в которой события интерпретированы в русле библейского
историзма. Последний не только раскрывает фундаментальную смысловую идею
Библии, но и определяет многоплановые драматургические процессы в произведении.
Таким образом, как и в операх XIX века на сюжеты Священного Писания,
в «Суперзвезде» получают развитие две главные драматургические линии: первая
связана с развитием внешнего конфликта, отражающего концепцию взаимодействия
Бога с земным миром, вторая – с развитием внутреннего, психологического конфликта,
раскрывающего динамику противоречивых состояний героев музыкальной драмы.
Рецептивный диалог между романтической оперой и рок-оперой
прослеживается
и на интонационно-тематическом
уровне In the current situation of the development of creative industries, which are represented by a wide and diverse range of issues, the question of the transformation of classical works into modern art is of particular importance. The subject of research in this article is the phenomenon of creative reception of a romantic musical drama on the subjects of the Holy Scriptures in the rock opera by E. L. Webber, “Jesus Christ Superstar”. This work of art is being explored from a new perspective for the first time. It is established that the creative interpretation of the story of Jesus Christ is based on key principles of biblical musical drama from the 19th century. Fundamental among these is the religious and philosophical concept, in which events are interpreted in line with biblical historicism. This concept not only conveys the core message of the Bible, but also shapes the complex drama of the work. Similarly to 19th century operas on the subjects of the Holy Scriptures, two main dramatic lines are developed in “Superstar”: the first is connected with the development of an external conflict reflecting the concept of God’s interaction with the earthly world; the second is connected with the development of an internal, psychological conflict revealing the dynamics of contradictory states of the heroes of the musical drama. The receptive dialogue between romantic opera and rock opera can also be traced at the intonation-thematic level
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Implementation of Instrumental Theatre Principles in Yuri Kasparov’s Opera-Monodrama “Nevermore!”
Peretokina, Yuliya R.; Перетокина, Ю.Р. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-03)This article discusses the specific features of the instrumental theatre, which organically penetrates into the opera-monodrama genre, given the example of “Nevermore!” opera-monodrama by the contemporary Russian composer ... -
Opera Dilogy der Beglückte Florindo (“Florindo Made Happy”) and Die Verwandelte Daphne (“Daphne Metamorphosed”) by G.F. Handel: Problem of Plot Formation
Kosheleva, Maria A.; Кошелева, М.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)In line with the interest of domestic researchers in libretto of vintage operas and Baroque music theatre, this article turns over a new leaf of the G.F. Handel’s operas of his early period, and also puts them into the ... -
Особенности воплощения ветхозаветного сюжета в либретто оперы «Кир в Вавилоне» Дж. Россини
Михайлова, О. С.; Нехвядович, Л. И.; Mikhaylova, Olesya S.; Nekhvyadovich, Larisa I. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-12)Статья посвящена проблеме воплощения библейского сюжета в либретто оперы Дж. Россини «Кир в Вавилоне». Это одно из ранних и малоизвестных произведений композитора, которое вплоть до настоящего времени не вызывало ... -
Works by F.M. Dostoyevsky on Drama and Music Stage
Voitkevich, Svetlana G.; Войткевич, С.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-01)This article is devoted to the works by F.M. Dostoyevsky which found original embodiment in Russian music and theatre of Russia in the last third of the XX – early XXI centuries. The research marks historical stages of ... -
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ...