Показать сокращенную информацию

Apenko, Svetlana N.en
Апенько, С. Н.ru_RU
2023-03-13T01:20:44Z
2023-03-13T01:20:44Z
2023-03
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/149951
The results of a study aimed at solving the problem of the lack of a well-founded model of competencies of university development project teams are presented. The presence of this problem makes it difficult in practice to form successful project teams with the required competencies. This problem is significant for many countries. Accordingly, the purpose of the study was to substantiate the competence model of university development project teams based on empirical data collected at universities in different countries. The study was conducted in 2021–2022. The research methods were a questionnaire survey of representatives of universities in four countries – Russia, Georgia, Serbia, Iran, as well as a semi-formalized in-depth interview conducted at five universities in Russia. The results of the study are presented, namely: a competence model or a set of competencies of project teams is described; a refined model of competencies is proposed depending on the stages of the project life cycle; a comparative analysis of the obtained model of competencies in different countries is carried out. The developed competence model of the project team has a scientific novelty. The novelty is due to the fact that this model is as close as possible to the specifics of the higher education system. The model also reflects the features of the competence structure at different stages of the project life cycle. The results can be applied at universities when selecting candidates for transformation project teams with a focus on the specifics of project activities at universities and the stage of the project life cycleen
Изложены результаты исследования, направленного на решение проблемы отсутствия обоснованной модели компетенций команд проектов развития университетов. Наличие этой проблемы затрудняет на практике формирование успешных команд проектов, обладающих требуемыми компетенциями. Проблема значима для многих стран. Соответственно, целью исследования стало обоснование модели компетенций команд проектов развития университетов на основе эмпирических данных, собранных в университетах разных стран. Исследование проведено в 2021– 2022 гг., методами исследования стал анкетный опрос представителей университетов четырех стран – России, Грузии, Сербии, Ирана, а также полуформализованное глубинное интервью, проведенное в пяти университетах России. Представлены результаты исследования, а именно: описана компетентностная модель, или комплекс компетенций команд проектов; предложена уточненная модель компетенций в зависимости от стадий жизненного цикла проекта; проведен сравнительный анализ полученной модели компетенций в разных странах. Разработанная модель компетенций команды проекта обладает научной новизной. Новизна обусловлена тем, что данная модель максимально приближена к специфике системы высшего образования. Также модель отражает особенности структуры компетенций на разных стадиях жизненного цикла проекта. Результаты могут быть применены в университетах при подборе кандидатов в команды проектов трансформации с ориентацией на специфику проектной деятельности в университетах и стадии жизненного цикла проектаru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
universityen
transformation projectsen
project managementen
project teamen
competenciesen
competence modelen
университетru_RU
проекты трансформацииru_RU
управление проектамиru_RU
команда проектаru_RU
компетенцииru_RU
компетентностная модельru_RU
Competence Model of University Development Project Teams: Cross-Country Analysisen
Модель компетенций команд проектов развития университетов: межстрановой анализru_RU
Journal Articleen
Apenko, Svetlana N.: Dostoevsky Omsk State University Omsk, Russian Federation; ApenkoSN@omsu.ruen
Апенько, С. Н.: Омский государственный университет им. Достоевского Российская Федерация, Омскru_RU
418–427ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (3)en
JAYMZS


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию