Competence Model of University Development Project Teams: Cross-Country Analysis
Автор:
Apenko, Svetlana N.
Апенько, С. Н.
Дата:
2023-03Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (3)Аннотация:
The results of a study aimed at solving the problem of the lack of a well-founded model of competencies of university development project teams are presented. The presence of this problem makes it difficult in practice to form successful project teams with the required competencies. This problem is significant for many countries. Accordingly, the purpose of the study was to substantiate the competence model of university development project teams based on empirical data collected at universities in different countries. The study was conducted in 2021–2022. The research methods were a questionnaire survey of representatives of universities in four countries – Russia, Georgia, Serbia, Iran, as well as a semi-formalized in-depth interview conducted at five universities in Russia. The results of the study are presented, namely: a competence model or a set of competencies of project teams is described; a refined model of competencies is proposed depending on the stages of the project life cycle; a comparative analysis of the obtained model of competencies in different countries is carried out. The developed competence model of the project team has a scientific novelty. The novelty is due to the fact that this model is as close as possible to the specifics of the higher education system. The model also reflects the features of the competence structure at different stages of the project life cycle. The results can be applied at universities when selecting candidates for transformation project teams with a focus on the specifics of project activities at universities and the stage of the project life cycle Изложены результаты исследования, направленного на решение
проблемы отсутствия обоснованной модели компетенций команд проектов развития
университетов. Наличие этой проблемы затрудняет на практике формирование
успешных команд проектов, обладающих требуемыми компетенциями. Проблема
значима для многих стран. Соответственно, целью исследования стало обоснование
модели компетенций команд проектов развития университетов на основе эмпирических
данных, собранных в университетах разных стран. Исследование проведено в 2021–
2022 гг., методами исследования стал анкетный опрос представителей университетов
четырех стран – России, Грузии, Сербии, Ирана, а также полуформализованное
глубинное интервью, проведенное в пяти университетах России. Представлены
результаты исследования, а именно: описана компетентностная модель, или комплекс
компетенций команд проектов; предложена уточненная модель компетенций
в зависимости от стадий жизненного цикла проекта; проведен сравнительный анализ
полученной модели компетенций в разных странах. Разработанная модель компетенций
команды проекта обладает научной новизной. Новизна обусловлена тем, что данная
модель максимально приближена к специфике системы высшего образования.
Также модель отражает особенности структуры компетенций на разных стадиях
жизненного цикла проекта. Результаты могут быть применены в университетах при
подборе кандидатов в команды проектов трансформации с ориентацией на специфику
проектной деятельности в университетах и стадии жизненного цикла проекта
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
International Educational Surveys: The Review of School Assessment Surveys
Sabelnikova, Elena V.; Khmeleva, Natalia L.; Сабельникова, Е.В.; Хмелева, Н.Л. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-02)This paper is dedicated to the initiation and implementation of large-scale surveys in education field at different educational and age levels. In order to determine the feasibility of such surveys and their importance ... -
Мотивация российского ученого к международной проектной деятельности
Эдвардс, Н.М.; Edwards, Natalie M.; Голованова, Т.А.; Golovanova, Tatiana A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-06)В данной статье предпринята попытка рассмотреть мотивацию ученого и некоторые релевантные тактики, способствующие ее повышению в области международной проектной деятельности как специфического компонента комплексной ... -
Материалы второго экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства», проводимого в рамках проекта «Научно-методическое обеспечение подготовки кадров высшей квалификации для сферы культуры и искусства Красноярского края» (28.09.2010)
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalia P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-05)A series of expert seminars "Formation of the model of a new generation specialist for the field of culture and art" held within the framework of the project "Research and methodological support of the highly qualified ... -
International Project-based Educational Functions Developing Scientific, Infrastructural and Professional Competences of the Researchers Involved
Edwards, Natalie M.; Н.М. Эдвардс (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-05)The academic capitalism has inspired advanced requirements to academicians and researchers, globally. To meet them, both universities and R&D organizations have to modify paradigmatically and to prepare their researchers ... -
Control of master’s programs in economics and management: nature and trends in Russian universities
Улина, Светлана Леонидовна; Глоба, Светлана Борисовна; Говорина, Ольга Владиленовна; Элияшева, Маргарита Ивановна (2019-06)The article is devoted to the problems of managing master programs in the field of economics and management. The theoretical and empirical analysis made it possible to conclude that the existing masters programs in economics ...