The Interplay of Ballet and Literature: Translation Issues
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/145117Автор:
Sokovikov, Sergey S.
Соковиков, С. С.
Дата:
2022-01Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (1)Аннотация:
The history of addressing of ballet art to literature has lasted for more than one century. However this cooperation increasingly causes discrepant appraisements from both specialists and viewership. They even offer opinions about unnatural character of alliance of ballet and literature as completely heterogeneous phenomena. Literature sources in their softer variant refer to be only a distant primary push for completely self consistent and autonomous choreographer’s creativity. Such affirmations seem to be not enough convincing. Bearing in mind inevitability of organic relations between various phenomena, belonging to one and the same cultural sphere, while interacting, each one reproduces definite features of the other. This is all the more characteristic in the situation of intersemiotic translation of the text content into a language common to a phenomenon of another indicative nature. In this case basis of adequate translation is built from common significant patterns characteristic of the both texts. For literature and ballet such patterns are visually entertaining aspects of a work, embodying narrative, conceptual and emotional aspects of the content. They are internally enclosed into the literature text, they are perceived by a choreographer, and they form basis for the creative conception. Specification of a scenic image is an aspect of a complex of actual socio-cultural contexts of the historic epoch, in which the act of transferring of literature into a ballet action takes place Балетное искусство многократно обращалось к сюжетам
художественной литературы как источнику хореографического творчества. Однако
это взаимодействие все больше вызывает разноречивые оценки со стороны
специалистов и зрительской аудитории. Подобный союз литературы и балета видится
в том числе противоестественным в силу их принципиальной разнородности.
С такой точки зрения литературные источники представляются в лучшем случае
неким первичным толчком для совершенно самостоятельного и автономного
творчества хореографа. Вместе с тем анализ показывает, что подобные утверждения
принципиально неточны. В них недооценивается органическая связь различных
явлений, принадлежащих одной сфере культуры, когда при их взаимодействии
каждое неизбежно воспроизводит определенные черты другого. Это особенно
характерно для ситуации интерсемиотического перевода содержания текста
на язык, присущий явлению иной знаковой природы. При этом одним из условий
адекватного перевода служат общие выразительные паттерны, присущие обоим
текстам. В ситуации взаимодействия литературы и балета такими паттернами
являются визуально-зрелищные
аспекты произведения, воплощающие сюжетные,
смысловые и эмоциональные стороны содержания. Они изначально присущи
литературному тексту, воспринимаются хореографом и влияют на его творческое
решение. Конкретное воплощение сценического образа уточняется совокупностью
актуальных социокультурных контекстов исторического времени, в котором
происходит акт перевода литературы в балетное действие
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Peculiarities of Indigenous Children’s Literature
Smolina, Maia G.; Смолина, М.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article deals with the specificity of addressing children, reflection of the mythology and folklore, peculiarities of creativity of indigenous literature. The review, analysis and comparison of the Khakass, Tuvinian, ... -
British Literature at the Turn of the 20th-21st Centuries in Russian Translations: Translatability and the Problem of “The Third Literature”
Dubovik, Anastasiya S.; Дубовик, А.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-01)The extent of the national literary system’s participation in the global translation process is one of the most important indicators of its openness. Therefore, the translation’s role of the dialogue between literatures ... -
Literature Abuse, or the Motive of the Guilt and Punishment of the Reader
Turysheva, Olga N.; Турышева, О.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-06)The purpose of the present article is the analysis of a literature abusing reader image. The motive of a reader guilty of literature abuse and the nature of its functioning are studied on the basis of some works of modern ... -
Mass Literature as Experimental Ground for Author’s Strategies: the Case of Anna Karenina
Chernyak, Maria A.; Черняк, М.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-05)The article is devoted to the analysis of the representational author’s strategies used in the modern Russian mass literature. In the situation when Russian culture has lost the conception of “literature centrism”, the ... -
The Development of Tuvan Literature During the Soviet Period (1960-80-s)
Mizhit, Liudmila S.; Мижит, Л.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-04)This article examines the history of Tuvan literature in the Soviet era, namely the 1960-80-s of the 20th century, when it was intensively developing within the creative dialogue of literatures and cultures of different ...