The Model of Formation of Functional Literacy of Students in the Conditions of Digital Transformation Taking into Account Regional Specificity
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/142123Автор:
Khramova, Lyudmila N.
Lobanova, Olga B.
Basalaeva, Natalia V.
Firer, Anna V.
Kirgizova, Elena V.
Храмова, Л. Н.
Лобанова, О. Б.
Басалаева, Н. В.
Фирер, А. В.
Киргизова, Е. В.
Дата:
2021Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (10)Аннотация:
Nowadays, the problem of functional literacy is becoming a key issue in education. Thus, one of the indicators of the national project «Education» is the entry of the Russian Federation into the TOP‑10 countries in terms of the quality of general education. That is why the formation of students’ functional literacy acquires a national character. The aim of the study is to describe the model of the formation of functional literacy of students in the context of digital transformation based on the analysis of the formation of the components of functional literacy of students of the Priyenisei region. As a result of the study, the authors of the article, based on the results of regional diagnostic work of students studying in grades 6–8, aimed at studying individual components of functional literacy (reading literacy, mathematical literacy, science literacy), have come to the conclusion that it is necessary to increase the level of functional literacy. So, the model has been developed for the formation of functional literacy of students in the context of digital transformation taking into account regional specificity В настоящее время проблема функциональной грамотности становится ключевой в образовании. Так, одним из показателей национального проекта «Образование» является вхождение Российской Федерации в ТОП‑10 стран
по качеству общего образования. Именно поэтому формирование функциональной
грамотности обучающихся приобретает национальный характер. Цель исследования ‒ описание модели формирования функциональной грамотности обучающихся
в условиях цифровой трансформации на основе анализа сформированности компонентов функциональной грамотности у обучающихся Приенисейского региона.
В итоге исследования авторы статьи, опираясь на результаты краевых диагностических работ учащихся 6–8 классов, направленных на исследование отдельных
компонентов функциональной грамотности (читательской грамотности, математической грамотности, естественнонаучной грамотности), пришли к выводу о необходимости повышения уровня функциональной грамотности. В связи с этим была
разработана модель формирования функциональной грамотности обучающихся
в условиях цифровой трансформации с учетом региональной специфики
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Междисциплинарные проекты как средство формирования комплексных компетенций студентов в кластере дисциплин
Баженова, И. В.; Клунникова, М. М.; Пак, Н. И.; Bazhenova, Irina V.; Klunnikova, Margarita M.; Pak, Nikolay I. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-02)Формирование современных компетенций будущих специалистов в рамках одной дисциплины затруднено. В этой связи представляет интерес обоснование организационно-методических условий использования междисциплинарных учебно-научных ... -
Развитие критического мышления на уроках информатики
Арсеньев, К.С.; Arseniev, Kirill S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-05)In modern scientific practice, there is a huge number of terms and concepts related to pupils informational alertness such as informational literacy, bibliographic culture, multimedia literacy and others. Professor KemSUCA ... -
Роль начертательной геометрии в формировании личности студента
Супрун, Л.И.; Suprun, Lily I.; Супрун, Е.Г.; Suprun, Helen G. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-04)This article specifies and explains the influence on the formation of personal and professional skills of a future architect. The method of constructive approach to the solving of geometry sums and the opportunity to solve ... -
Organization of Competence-Developing Environment Among Schoolchildren with Intellectual Disabilities (by Examples of Formation of Socio-Emotional Literacy Skills)
Verkhoturova, Natalia Yu.; Abdulkin, Viacheslav V.; Верхотурова, Н.Ю.; Абдулкин, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-09)Emotional sphere of schoolchildren with intellectual disabilities, as well as their normally developing peers, performs a number of the very important functions including ensuring the integrity of the organism in surrounding ... -
Internet Community Socialization Processes
Konstantinov, Peter А.; П.А. Константинов (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-12)In the given article we research the processes of socialization of the Internet Communities’ members. Here, we consider the phenomena of the individual’s informational culture, informational culture of community, ...