Educative Event as Professional Skills Transfer Method: The Young Reporters’ Programme at the XXIX Winter Universiade 2019
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/139955Автор:
Rutskaya, Kseniya A.
Nazarenko, Elena M.
Kol’k, Oksana A.
Руцкая, К. А.
Назаренко, Е. М.
Кольк, О. А.
Дата:
2021-03Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(3)Аннотация:
The Young Reporters’ Programme (sports journalism and media school) presented at the XXIX World Winter Universiade 2019 in Krasnoyarsk was «a project within the project». The article describes key conditions and methods for organizing the transfer of professional skills and defines key structural elements in sports journalism and media school within a large-scale sporting event.
Special attention is given to solving two problems: creating high-quality media content by students during the Universiade; and identifying universal technological elements for designing a sports journalism and media school that would allow participants to master modern tools and apply them after completing the Young Reporters’ Programme.
The approach of B. D. Elkonin and M. M. Mirkes to describing components of an educative event is the methodological basis of the study. The presented survey data are the result of implementing the Young Reporters’ programme in Krasnoyarsk in 2019. It was the first time when the professional media training for covering a large-scale international sporting event has been developed, implemented and described. The findings of this study may be used for designing internships and student practical sessions at universities with the main educational process considered as a certain project В статье представлены результаты апробации методов проектирования
и реализации образовательных событий, направленных на трансфер профессиональных
компетенций, на примере проекта интенсивной медиашколы «Молодой репортер»
в области спортивной журналистики в рамках XXIX Всемирной зимней универсиады
2019 года в Красноярске. Программу для молодых журналистов на Универсиаде можно
рассматривать как «проект в проекте». Выделенные авторами ключевые условия
организации трансфера профессиональных компетенций могут быть использованы
при проектировании стажировок и практик студентов в университетах, когда основной
учебный процесс может быть рассмотрен как отдельный проект.
Основное внимание авторов программы было уделено решению двух задач: созданию
студентами качественного медиаконтента во время проведения Универсиады,
а также выделению универсальных технологических элементов для проектирования
медиашколы, которые позволили бы участникам освоить современные средства
журналистики и применять их вне ситуации интенсива.
Методологическая основа проекта – составил подход Б. Д. Эльконина, М. М. Миркес
к описанию составляющих образовательного события. Сделано предположение
о ключевых структурных элементах организации интенсивных медиашкол для
молодых журналистов в процессе проведения масштабного спортивного события.
Данные опроса получены на медиашколе «Молодой репортер». Подобный
формат медиаобучения, имеющего профессиональный характер, при освещении
международного спортивного события разработан, реализован и описан впервые
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Медиаобразование в обучении иностранным языкам – дань моде или требование времени?
Ivanova, Ludmila A.; Иванова, Л.А.; Verbitskaya, Olga M.; Вербицкая, О.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-03)The article deals with one of the most burning issues of modern liberal education – media competences forming and development and in the sphere of foreign language teaching – co-development of belonging to another language ... -
BENEFITS AND CHALLENGES OF SOCIAL MEDIA UTILISATION FOR ACADEMIC PURPOSES: FACULTY PERSPECTIVE
Алмабекова, Ольга Алексеевна; Багдасарьян, Ирина Сергеевна; Васильева, Зоя Андреевна; Ступина, Алена Александровна (2015-08)Social media have created zones for information sharing, collaboration, community formation and development, but despite their widespread use, little is known about the benefits or challenges of social media technology ... -
Benefits and challenges of social media utilization for academic purposes: faculty perspective
Olga, Almabekova; Irina, Bagdasarian; Zoya, Vasilyeva; Alena A. Stupina (2015-08)Social media have created zones for information sharing, collaboration, community formation and development, but despite their widespread use, little is known about the benefits or challenges of social media technology ... -
Конструирование медиаобраза СВО в китайских массмедиа
Нагибина, И. Г.; Куликова, Л. В.; Чжан, Ю.; Nagibina, Irina G.; Kulikova, Ludmila V.; Zhang, Yu. (Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-05)В современном информационном обществе политическая сфера тесно переплетена с медиапространством, в связи с чем соприкосновение происходит не с политической реальностью, а с ее медиарепрезентацией. Объективная реальность многих ... -
Siberia as a Trigger of Geopolitical Conflictogenic Media Discourse
Lagutkina, Margarita D.; Karabulatova, Irina S.; Savchuk, Irina P.; Onina, Sofia V.; Nurgaliyeva, Murshida E.; Лагуткина, М.Д.; Карабулатова, И. С.; Савчук, И. П.; Онина, С. В.; Нургалиева, М. Е. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-10)The article reveals the influence of manipulative tactics in the media discourse on the public consciousness of the peoples of different countries regarding such a huge territory as Siberia. The authors analyze the historical, ...