Показать сокращенную информацию

Kochetkov, Maksim V.en
Smolyaninova, Olga G.en
Speranskaya, Alevtina N.en
Chebotareva, Ekaterina M.en
Кочетков, М. В.ru_RU
Смолянинова, О. Г.ru_RU
Сперанская, А. Н.ru_RU
Чеботарёва, Е. М.
2021-03-30T04:35:55Z
2021-03-30T04:35:55Z
2021-03
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/139952
The paper considers the problem of forced rather than self-actualized teaching of a foreign language to students, educators and representatives of other practical fields of activity. Theoretical and methodological backgrounds for solving this problem are revealed on the basis of the humanistic and activity-based traditions of psychological and pedagogical knowledge. Activity-related traditions are analyzed in regard with the potentialities of appropriate approaches to learning to stir cognitive interest while educational process. Humanistic traditions designed to individualize education are explored in the context of psycho-corrective capabilities of educational activity, its conformity to the world outlook, cultural needs and psychological characteristics of a learner. The practical side of this study consists of methodological recommendations on the application of Baitukalov’s method of teaching foreign languages. Within the framework of Baitukalov’s methodology, the activity-related aspect of sociocultural foreign-language immersion is actualized through feature films. Fragments from feature films are used for the humanization of education as well. In the paper it is also substantiated that the fragments of motion pictures recommended for memorization through role playing not only contribute to the development of the communicative competence, but also make the psycho-correcting effect on the learner’s consciousness. The paper makes emphasis on fairy-tale stories, positive situations from films, where heroes overcome external circumstances successfully and change and grow personally. Besides, a characterization of a number of feature films is given. The criteria for the selection of feature films should be based on the individual characteristics of a person. It is recommended to unite the efforts of specialists for the experience exchange of using the feature films potential. The provision of «ecological safety» (that concerns ethics, moral, etc.) and aesthetics while selecting the certain fragments of film production for education purposes is asserted as the essential problem of the noted experience exchange. Further development of Baitukalov’s methodology is suggested in the aspect of the teaching potential of feature films, as well as in increasing the efficiency of cognitive activity at the expense of equal time intervals between key semantic units (words, images, etc.) with at least threefold repetition of key informationen
Рассматривается проблема вынужденного, а не самоактуализированного обучения иностранному языку студентов, работников образования, представителей практических сфер деятельности. Теоретико-методологические предпосылки решения проблемы раскрываются на основании гуманистических и деятельностных традиций психолого-педагогического знания. Деятельностные традиции анализируются в связи с потенциальными возможностями соответствующих подходов к обучению инициировать познавательный интерес непосредственно в ходе обучения. Гуманистические традиции, призванные индивидуализировать образование, исследуются в контексте психокорректирующих возможностей образовательной деятельности, ее соответствия мировоззрению, культурным запросам и психологическим особенностям обучающегося. Практическая сторона исследования состоит в методических рекомендациях по применению методики обучения иностранным языкам Байтукалова. В рамках методики Байтукалова актуализируется деятельностная сторона погружения в социокультурную иноязычную среду посредством художественных фильмов. Фрагменты из художественных фильмов используются и для гуманизации образования. Обосновывается, что рекомендуемые для ролевого игрового заучивания фрагменты кинофильмов способствуют не только речевой компетентности, но и психокорректирующему воздействию на сознание обучающегося. При этом особое внимание уделяется сказочным сюжетам, позитивным ситуациям из фильмов, где герои успешно преодолевают внешние обстоятельства, меняются внутренне. Из опыта практической работы дается характеристика ряда художественных фильмов. Раскрываются критерии выбора художественных фильмов, учитывая индивидуальные особенности человека. Рекомендуется объединить усилия специалистов в обмене опытом использования потенциала художественных фильмов. В качестве наиболее актуальной проблемы отмеченного обмена опытом выделяется обеспечение «экологичности», эстетичности при подборе тех или иных фрагментов кинопродукции для обучения. Дальнейшее развитие методики Байтукалова предлагается в аспекте обучающего потенциала художественных фильмов, а также в направлении повышения эффективности познавательной деятельности за счет равных промежутков времени между ключевыми смысловыми фразами (словами, образами и т. п.) при как минимум троекратном повторении ключевой информацииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
schoolchilden
adulten
foreign languageen
foreign language educationen
feature filmen
cultureen
psycho-correctionen
sociocultural environmenten
speech activityen
motivationen
cognitive activityen
школьникru_RU
взрослый человекru_RU
иностранный языкru_RU
иноязычная подготовкаru_RU
художественный фильмru_RU
культураru_RU
психокоррекцияru_RU
социокультурная средаru_RU
речевая деятельностьru_RU
мотивацияru_RU
познавательная деятельностьru_RU
Activity-Related and Sociocultural Grounds for Foreign Language Education of Adults who Lack Expressed Motivation for Cognitive Activityen
Деятельностные и социокультурные основания иноязычной подготовки взрослого человека при отсутствии выраженной мотивации познавательной деятельностиru_RU
Journal Articleen
Kochetkov, Maksim V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; Norilsk State Industrial Institute Norilsk, Russian Federation; m-kochetkov@yandex.ru; ORCID: 0000-0001-9882-6000en
Smolyaninova, Olga G.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; ORCID: 0000-0002-5597-6348en
Speranskaya, Alevtina N.: Lanzhou University Lanzhou, China; ORCID: 0000-0002-0712-1337en
Chebotareva, Ekaterina M.: Polotsk State University Novopolotsk, Belarus; ORCID: 0000-0002-6272-6216en
Кочетков, М. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск; Норильский государственный индустриальный институт Российская Федерация, Норильскru_RU
Смолянинова, О. Г.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Сперанская, А. Н.: Университет Ланчжоу Китай, Ланьчжоуru_RU
Чеботарёва, Е. М.: Полоцкий государственный университет Республика Беларусь, Новополоцкru_RU
341–350ru_RU
10.17516/1997–1370–0725
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(3)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию