Strategies of Behavior Voluntary Regulation of Primary Schoolchildren in Health and Disease
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/128375Автор:
Chereneva, Elena A.
Stoyanova, Irina Ya.
Belyaeva, Olga L.
Черенева, Е.A.
Стоянова, И.Я.
Беляева, О.Л.
Дата:
2019-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (4)Аннотация:
The development of voluntary behavior of children with intellectual disabilities
is a complex and long-term process that requires a special comprehensive behavioral
therapy, which should be aimed at correcting disadaptive patterns of behavior. The purpose
of the article is a comparative clinical and psychological analysis of voluntary behavior
of children with intellectual disabilities and identification of the main mechanisms of its
origin.
The article presents the research results of the strategies of voluntary behavior
of primary schoolchildren in health and with mental disabilities. It distinguishes the levels
of voluntary regulation and cognitive strategies of behavior in health and disease.
The study has resulted in developing a structural and functional model of voluntary
regulation of behavior of children with mental disorders; a concept of dynamic study
of voluntary behavior of primary schoolchildren in health and disease, which is reflected
in the interrelated levels of personal organization; the assessment of voluntary regulation
levels of primary schoolchildren in health and disease.
The article also presents the results of the studies of voluntary behavior strategies
of primary schoolchildren in health and with mental disabilities, establishes the main
determinants of its origin, and defines the levels of voluntary regulation and cognitive
strategies of behavior in health and disease Развитие произвольного поведения у детей с нарушениями интеллектуального
развития – сложный и длительный процесс, требующий специальной комплексной поведенческой терапии, которая должна быть направлена на коррекцию
дезадаптивных паттернов поведения. Целями статьи являются сравнительный клинико-психологический анализ произвольного поведения у детей с нарушениями
интеллектуального развития и определение основных механизмов его формирования. В статье приведены результаты исследований стратегий произвольного поведения у детей младшего школьного возраста в норме и при нарушениях интеллектуальной деятельности. Выделены уровни произвольной регуляции и когнитивные
стратегии поведения в норме и патологии.
По результатам исследования разработаны: структурно-функциональная модель
произвольной регуляции поведения детей с ментальными нарушениями; концепция динамического изучения произвольного поведения у детей младшего школьного возраста в норме и патологии, которая отражена во взаимосвязанных уровнях
личностной организации; оценка уровней произвольной регуляции у детей младшего школьного возраста в норме и патологии.
Представлены результаты исследований стратегий произвольного поведения у детей младшего школьного возраста в норме и при нарушениях интеллектуальной
деятельности. Установлены основные детерминанты их формирования. Выделены
уровни произвольной регуляции и когнитивные стратегии поведения в норме и патологии
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Conflict-Generating Factors of Corrupt Behavior
Krasnousov, Sergey D.; Красноусов, С.Д. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)The paper examines factors contributing to development and revealing of conflict, provoking people to aggravation of contradictions, resulting in corrupt behavior in the private sector. The main conflictgenerating factor, ... -
Defensive Mechanisms of Behavior and Conceptual Sets in Socio-Psychological Adaptation of Children with Intellectual Disabilities
Chereneva, Elena A.; Черенёва, Е.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-09)The article is concerned with one of the urgent issues of special psychology and pedagogy, i.e. psychological defense mechanisms and conceptual attitude of schoolchildren with intellectual disabilities as a factor in ... -
Parental Values and Behavior: Intercountry Analysis
Zelikova, Yuliya A.; Зеликова, Ю. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-01)The paper analyses the influence of parental individual values which correspond precisely to theory of modernization of Ronald Inglehart and are observed as materialistic and post-materialistic, as family values and ... -
Raman Spectroscopy Study of the Behavior of the Soft Mode in a Structural Phase Transition in the Pr3Sb5O12 Crystal
Орешонков, А. С.; Ходжибаев, А. К.; Крылов, А. С.; Умаров, М. Ф.; Втюрин, А. Н.; Oreshonkov, A. S.; Khodzhibaev, A. K.; Krylov, A. S.; Umarov, M. F.; Vtyurin, A. N. (2015-11)The structural phase transition in the Pr3Sb5O12 crystal has been studied using Raman spectroscopy. The phase transition is accompanied by the recovery of the soft mode below T = 735 K, which is associated with the ... -
Zeros in Partition Function and Critical Behavior of Disordered Three Dimensional Ising Model
Vakilov, Andrey N.; Вакилов, Андрей Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-03)We used a Monte Carlo simulation of the structurally disordered three dimensional Ising model. For the systems with spin concentrations p = 0:95; 0:8; 0:6 and 0:5 we calculated the correlation-length critical exponent ...