Показать сокращенную информацию

Chereneva, Elena A.en
Stoyanova, Irina Ya.en
Belyaeva, Olga L.en
Черенева, Е.A.ru_RU
Стоянова, И.Я.ru_RU
Беляева, О.Л.ru_RU
2019-12-27T03:11:50Z
2019-12-27T03:11:50Z
2019-12
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/128375
The development of voluntary behavior of children with intellectual disabilities is a complex and long-term process that requires a special comprehensive behavioral therapy, which should be aimed at correcting disadaptive patterns of behavior. The purpose of the article is a comparative clinical and psychological analysis of voluntary behavior of children with intellectual disabilities and identification of the main mechanisms of its origin. The article presents the research results of the strategies of voluntary behavior of primary schoolchildren in health and with mental disabilities. It distinguishes the levels of voluntary regulation and cognitive strategies of behavior in health and disease. The study has resulted in developing a structural and functional model of voluntary regulation of behavior of children with mental disorders; a concept of dynamic study of voluntary behavior of primary schoolchildren in health and disease, which is reflected in the interrelated levels of personal organization; the assessment of voluntary regulation levels of primary schoolchildren in health and disease. The article also presents the results of the studies of voluntary behavior strategies of primary schoolchildren in health and with mental disabilities, establishes the main determinants of its origin, and defines the levels of voluntary regulation and cognitive strategies of behavior in health and diseaseen
Развитие произвольного поведения у детей с нарушениями интеллектуального развития – сложный и длительный процесс, требующий специальной комплексной поведенческой терапии, которая должна быть направлена на коррекцию дезадаптивных паттернов поведения. Целями статьи являются сравнительный клинико-психологический анализ произвольного поведения у детей с нарушениями интеллектуального развития и определение основных механизмов его формирования. В статье приведены результаты исследований стратегий произвольного поведения у детей младшего школьного возраста в норме и при нарушениях интеллектуальной деятельности. Выделены уровни произвольной регуляции и когнитивные стратегии поведения в норме и патологии. По результатам исследования разработаны: структурно-функциональная модель произвольной регуляции поведения детей с ментальными нарушениями; концепция динамического изучения произвольного поведения у детей младшего школьного возраста в норме и патологии, которая отражена во взаимосвязанных уровнях личностной организации; оценка уровней произвольной регуляции у детей младшего школьного возраста в норме и патологии. Представлены результаты исследований стратегий произвольного поведения у детей младшего школьного возраста в норме и при нарушениях интеллектуальной деятельности. Установлены основные детерминанты их формирования. Выделены уровни произвольной регуляции и когнитивные стратегии поведения в норме и патологииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
voluntary behavioren
intellectual disabilityen
strategies of voluntary behavior regulationen
произвольное поведениеru_RU
нарушения интеллектаru_RU
стратегии про- извольной регуляции поведенияru_RU
Strategies of Behavior Voluntary Regulation of Primary Schoolchildren in Health and Diseaseen
Стратегии произвольной регуляции поведения у детей младшего школьного возраста в норме и патологииru_RU
Journal Articleen
Chereneva, Elena A.: Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; elen_korn@bk.ruen
Stoyanova, Irina Ya.: Tomsk National Research Medical Center of the Russian Academy of Sciences National Research Tomsk State University 36 Lenin, Tomsk, 634050, Russiaen
Belyaeva, Olga L.: Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049, Russiaen
Черенева, Е.A.: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева Россия, 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
Стоянова, И.Я.: Томский национальный исследовательский медицинский центр РАН Национальный исследовательский Томский государственный университет Россия, 634050, Томск, пр. Ленина, 36ru_RU
Беляева, О.Л.: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева Россия, 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
526–536
10.17516/1997-1370-0476
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (4)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию