• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Demonic and Infernal Images in Franz Liszt’s Instrumental Compositions: Prosodic Aspect

    Thumbnail
    View/Open:
    17_Polezhaeva.pdf (357.9 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10261
    Author:
    Polezhaeva, Julia Е.
    Полежаева, Ю.Е.
    Date:
    2014-03
    Abstract:
    The article views the outstanding Hungarian composer-romanticist’s creative work from the positions of the image-bearing system of the art of the Romantic era, its specificity and means of embodiment. The material for research embraces piano and orchestra compositions: five “Mephisto Waltzes”, “Mephisto Polka”, “The Piano Sonata in B minor”, fantasia quasi sonata “Apres une lecture du Dante” (“After a Reading of Dante”), the “Faust symphony”, the “Dante symphony” that depict various manifestations of evil. These compositions are studied in image-and-prosodic plane. The main method of research is the prosodic analysis approaching the minor integral analysis. Singling out and description of prosodic “nucleus” as a stable complex of expressive means that serve to re-create the images mentioned have become the result of the research. This complex is characterized by certain features (tone, register, articulatory, melodic, rhythmic, tonality-and-harmonic and genre ones) as well as by regularities of a theme formation and development. Conclusion presents the attempt to view the phenomena under research from the point of Christian teaching
     
    В статье с позиций образной системы искусства эпохи романтизма, её специфики и средств воплощения освещается творчество выдающегося венгерского композитора-романтика. Материалом для изучения послужили фортепианные и оркестровые произведения: пять «Мефисто-вальсов», «Мефисто-полька», Соната си минор, фантазия-соната «По прочтении Данте», «Фауст-симфония» и «Данте-симфония», запечатлевшие различные проявления образов зла. Названные сочинения рассматриваются в образно-интонационном плане. Основной метод исследования – интонационный анализ, приближающийся к малому целостному анализу. Результатом работы стало выявление и описание интонационного «ядра» – устойчивого комплекса выразительных средств, служащих воссозданию указанных образов. Данный комплекс обладает определёнными характеристиками (тональными, регистровыми, артикуляционными, мелодическими, ритмическими, ладо-гармоническими и жанровыми), а также закономерностями тематического образования и развития. В заключение предлагается попытка осмысления рассматриваемых явлений с точки зрения христианского учения
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3) [18]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV