• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Mourning Themes in the Music of Dmitri Shostakovich

    Thumbnail
    View/Open:
    05_Osipenko.pdf (591.9 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10249
    Author:
    Osipenko, Olesya A.
    Осипенко, О.А.
    Date:
    2014-03
    Abstract:
    The thematic invention is one of the main categories of musical knowledge and theory of musical composition. Complexity and multifacetedness of this notion being the summary of many themes provides various ways of considering it. The primary importance of thematic invention in the musical composition is determined by a complex of functions, which this compositional element fulfills. Moreover, to understand the themes of the music work it is necessary to study their semantics, genre and style models. In this article we use the themes with mourning semantics represented in the instrumental chamber music of Dmitri Shostakovich. We analyze the thematic invention on the Fig. of the genre model of the funeral march numerously implemented by the composer in pure instrumental music, as well as in the music written for theatre performances and films. Special attention is paid to the themes of the Quartet cycles of the composer
     
    Тематизм является одной из основных категорий музыкознания и теории музыкальной композиции. Сложность и многогранность данного понятия, выступающего суммой множества тем, обусловливают различные варианты его рассмотрения. Первостепенная значимость тематизма в музыкальном сочинении определяется комплексом функций, которые выполняет этот композиционный элемент. Кроме того, необходимым для понимания тем произведения становится исследование их семантики, жанровой и стилевой модели. Материалом для статьи выступают темы с траурной семантикой, воплощенные в камерно- инструментальном творчестве Д.Д. Шостаковича. В статье содержится анализ тематизма на примере жанровой модели траурного марша, неоднократно воплощаемой композитором в сфере чистой инструментальной музыки, а также в музыке к театральным спектаклям и кинофильмам. Особое внимание в статье получают темы квартетных циклов композитора
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3) [18]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV