Показать сокращенную информацию

Marcucci, Giuliaen
Маркуччи, Д.ru_RU
2018-03-29T05:32:30Z
2018-03-29T05:32:30Z
2018-03
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/70747
A new wave of Russian writers began to publish their works at the turn of the 20th -21st century. Although it is not possible to speak of a homogeneous trend, in their novels and short stories we note a revival of traditional narrative forms and a renewed interest in psychology and life events. Among such authors, we find a St. Petersburg writer Andrei Astvatsaturov, who explores St. Petersburg’s present in close connection with Leningrad’s past through the memories of his main character. In the spotlight of his first two books, “People in the Nude” and “Skunskamera”, we do not find any simple objects but we find, using the terminology of Yu.M. Lotman, “signs of time”. In the present contribution, the linguistic and semiotic analysis of some examples from Astvatsaturov’s books focusing on things and sounds from the Soviet past indicates, in line with S. Boym’s definition of reflective nostalgia, that the world of childhood, not at all devoid of blame and weakness, and treated in an ironic Chekhovian manner, is lost and partially idealized because of the gloom of life in the present. A comparison with the film “Pioneer Heroes” by Natalia Kudriashova, where similar “things” are showed through iconic signs of the cinema, is also mentioneden
Новая волна русских писателей появилась в России на рубеже веков. Они не принадлежат однородному течению, но в их произведениях часто прослеживается возврат к традиционным формам повествования и к темам, касающимся человеческой природы. В контексте современной русской литературы значительную роль играют романы петербургского писателя Андрея Аствацатурова, в которых советское прошлое и настоящее переплетаются между собой в воспоминаниях главного героя. Большое количество описанных в произведениях писателя «вещей» являются отнюдь не простыми предметами, а, по определению Ю.М. Лотмана, именно «знаками времени». Семиотический и лингвистический анализ частей текста, в которых эти «вещи» стоят в центре внимания автора, позволяют заключить, что ностальгия у Аствацатурова совпадает с понятием С. Бойма рефлектирующей ностальгии – с тоской по навсегда утерянному аутентичному миру детства, отчасти идеализированному из-за мрачности и стерильности современностиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
restorative nostalgiaen
reflective nostalgiaen
Soviet pasten
contemporary Russian literatureen
signsen
реставрирующая ностальгияru_RU
рефлексирующая ностальгияru_RU
советское прошлоеru_RU
современная русская литератураru_RU
знакиru_RU
Smells, Things, Sounds: Signs of the Past in the Works by A. Astvatsaturoven
Запахи, вещи, звуки: знаки прошлого в произведениях А. Аствацатуроваru_RU
Journal Articleen
Marcucci, Giulia: University for Foreigners of Siena. International University 27/28 Piazza Carlo Rosselli, Siena, 53100, Italy;nkovtun@mail.ruen
Маркуччи, Д.: Университет для иностранцев г. Сиены Италия, 53100, Сиена, Piazza Carlo Rosselli, 27/28ru_RU
374-384ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (3)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию