Author | Ноздренко, Е.А. | ru |
Author | Nozdrenko, Elena A. | en |
Author | Копцева, Н.П. | ru |
Author | Koptseva, Natalya P. | en |
Accessioned Date | 2012-02-23T09:47:08Z | |
Available Date | 2012-02-23T09:47:08Z | |
Issued Date | 2012-02 | en |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2707 | |
Abstract | This article is devoted to one of the topical issues of adaptation of secondary education school graduates
from the northern territories to studying in post-school educational institutions in the big city. This
scientific issue is considered in the context of global transformations that are typical for indigenous
peoples of the North and Siberia nowadays. The idea of establishment of the Northern School is
one of the results of the two years of work in grant projects that deal with the integrated study of
ethno-cultural, demographic, religious and migration processes and strategic forecasting of the future
socio-cultural development of the indigenous peoples of the North and Siberia. Research path of the
projects in the specified field has identified the main directions of the future research work. Among
the priority areas of activity there is an implementation of the project to establish new university
structure. This structure aims at an active adaptation (social adaptation) of young indigenous peoples
of the North and Siberia to the megalopolis social environment in the form of intensive training for the
enrollment in educational institutions. Higher Northern School in SibFU should be the platformbridge
between the three realities: the reality of secondary education that is received by graduates
from the northern territories, the real educational needs of these graduates and the real labor market
needs of the northern territories that are places of compact residence of indigenous ethnic groups of
the Krasnoyarsk Territory. We see implementation of this idea in the field of multicultural education,
that on the one hand promotes ethnic identity and formation of the cultural awareness of students, on
the other hand, it prevents their ethnic and cultural isolation from others. | en |
Abstract | Научная статья посвящена одной из актуальных проблем адаптации выпускников средних
образовательных школ северных территорий к обучению в образовательных учреждениях
постшкольного обучения в условиях «большого» города. Данная исследовательская проблема
рассматривается в контексте глобальных трансформаций, характерных для коренных
малочисленных народов Севера и Сибири в современной ситуации. Идея создания «Северной
школы» является одним из результатов двухлетней работы в грантовых проектах,
посвященных комплексному исследованию этнокультурных, демографических, религиозных,
миграционных процессов и стратегического прогнозирования будущего социально-культурного
развития коренных малочисленных народов Севера и Сибири. Исследовательская траектория
проектов в обозначенном проблемном поле определила основные направления дальнейших
исследований. Среди приоритетных направлений определена реализация проекта по созданию
в университете новой структуры, целевая ориентация которой - активное приспособление
(социальная адаптация) молодежи КМНС к социальной среде мегаполиса в формате ускоренной
подготовки к поступлению в учебные заведения. «Высшая северная школа» в СФУ должна
стать «площадкой-мостом» между тремя реальностями: реальностью среднего образования,
которое получают выпускники на северных территориях, реальными образовательными
потребностями этих выпускников и реальными потребностями рынка труда северных
территорий -мест компактного проживания коренных этносов Красноярского края.
Реализацию идеи мы видим в поле поликультурного образования, которое, с одной стороны,
способствует этнической идентификации и формированию культурного самосознания
обучаемых, а с другой стороны, препятствует их этнокультурной изоляции от иных. | ru |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Is part of series | 2012 5 ( 2 ) | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. | en |
Subject | ethnos | en |
Subject | social adaptation | en |
Subject | multicultural education | en |
Subject | ethnopedagogy | en |
Subject | indigenous peoples of the North and Siberia | en |
Subject | indigenous identity | en |
Subject | ethnic and cultural authenticity | en |
Subject | indigenous youth of the Krasnoyarsk Territory | en |
Subject | этнос | ru |
Subject | социальная адаптация | ru |
Subject | поликультурное образование | ru |
Subject | этнопедагогика | ru |
Subject | коренные малочисленные народы Севера и Сибири | ru |
Subject | индигенная идентичность | ru |
Subject | этнокультурная аутентичность | ru |
Subject | индигенная молодежь Красноярского края | ru |
Title | Адаптация индигенной молодежи
северных территорий к обучению в университете:
создание в Сибирском федеральном университете
«Высшей северной школы» | ru |
Alternative Title | Adaptation of Indigenous Youth
from the Northern Territories to Studying
at University: Establishment
of the Higher Northern School
in Siberian Federal University | en |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Ноздренко, Е.А. : Сибирский федеральный университет , Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 82 | ru |
Contacts | Nozdrenko, Elena A. : Siberian Federal University , 82 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia | en |
Contacts | Копцева, Н.П. : Сибирский федеральный университет , Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 82 , e-mail: decanka@mail.ru | ru |
Contacts | Koptseva, Natalya P. : Siberian Federal University , 82 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia , e-mail: decanka@mail.ru | en |
Pages | 232-241 | en |