Показать сокращенную информацию

Южакова, Е.В.ru
Yuzhakova, Elizaveta V.en
2012-01-26T02:36:28Z
2012-01-26T02:36:28Z
2012-01en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2644
The article reflects some aspects of a wider work dealing with notion of melancholy used in contemporary art history. Starting with the study of historiography of the engraving Melencolia I by Albrecht Dürer, the author came to know that the notion of melancholy itself became an often used trope in contemporary theory. Michael Ann Hollys controversial concept of art history as a melancholic discipline being the most vivid example of this application became the subject of this article. Her theory invokes several questions: what is the methodological basis of Hollys reasoning, are there any conceptual influences for her theory, and is it indeed melancholy and not anything else present is art historians work. In answering these questions the author of this article refers to philosophy of history, namely to the works of Frank Ankersmit and Peter Fritzsche who conceptualize the notion of nostalgia in their writings. This context allows presenting a hypothesis that the tendency of the neighboring discipline could influence Hollys meditations and inspire her to use the similar trope in her field. By analyzing the effectiveness of Hollys employment of Freudian definition of melancholy, and appealing to the notion of nostalgia as it is theorized in philosophy of history, the author comes to the conclusion that Hollys disciplinary melancholy is actually of nostalgic origin.en
Статья отражает некоторые аспекты более широкой работы о понятии меланхолии, используемом в современной истории искусства. Начав с исследования историографии гравюры «Меланхолия I» Альбрехта Дюрера, автор обнаружил, что само понятие меланхолии стало часто используемым тропом в современной теории. Наиболее яркий пример того - противоречивая концепция Майкл Энн Холли истории искусства как меланхолической дисциплины - стал предметом данной статьи. Теория Холли вызывает несколько вопросов: какова методологическая основа ее рассуждений, есть ли какие-либо концепции, оказавшие влияние на ее теорию, и действительно ли это меланхолия, а не что-либо другое, присущее истории искусства. Отвечая на эти вопросы, автор данной статьи обращается к философии истории, а именно, работам Франка Анкерсмита и Питера Фрицше, которые концептуализировали понятие ностальгии в своих исследованиях. Этот контекст позволяет представить гипотезу о том, что тенденции соседней дисциплины могли оказать влияние на рассуждения Холли и вдохновить ее на использование похожего тропа в собственной области. Анализируя эффективность использования Холли фрейдистского определения меланхолии и обращаясь к понятию ностальгии в том виде, как оно разработано философией истории, автор приходит к заключению, что происхождение меланхолии дисциплины Холли в действительности ностальгическое.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2012 5 ( 1 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
methodology of art historyen
melancholyen
nostalgiaen
методология истории искусстваru
меланхолияru
ностальгияru
Меланхолия в истории искусства: скорбь или ностальгия?ru
Melancholy in art History: Mourning or Nostalgia?en
Journal Article
Published Journal Article
Южакова, Е.В. : Уральский федеральный университет , Россия 620083, Екатеринбург, ул. Ленина, 51ru
Yuzhakova, Elizaveta V. : Ural Federal University , 51 Lenin st., Ekaterinburg, 620083 Russia , e-mail: liziska@gmail.comen
136-140en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию