Показать сокращенную информацию

Leskova, Tatiana V.en
Лескова, Т.В.ru_RU
2016-06-30T09:00:02Z
2016-06-30T09:00:02Z
2016-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20338
The present article studies the combination of folk and original music from the point of view of conceptual interaction of the two artistic systems. The study is made from the specific theoretic and methodological angle of intertextual ideas typical for music by Nikolai Mentser, a composer who interpreted the folklore of the indigenous peoples of the Russian Far East in many diverse ways. The composer smoothly integrated this complex of concepts and styles into the system of academic genres of European composing professionalism. The presence of a distinctive plot and dramaturgy of his pieces is remarkable for the stability of patterns, images, and plots, researched by K.G. Jung on the basis of archaic mythology and mythologemes belonging to the class of archetypes. To reveal such mythologemes, a series of symphonies by N. Mentser with great generalizing potential is studied from the point of view of mythopoetics. In the plot and imagery of the music there is a cultural protagonist, the role which undergoes multiple transformations in modern mythmaking. Musical dramaturgy reveals the effect of general mythopoetic tendencies, such as binary opposition, and action-orientedness (normally harmonizing the initial situation) of the mythic-ritualness. These general rules are implemented in the music stylistics, the “ folklore character” of which is achieved by means of folk tune quotations and free re-intonement of traditional music microstructuresen
В данной статье сочетание фольклорного и композиторского рассмотрено с пози- ций образно-концептуального взаимодействия двух художественных систем. Особым теоретико-методологическим ракурсом при этом выступают идеи интертекстуальности, которая свойственна произведениям Николая Менцера, многообразно интерпретировавше- го фольклор коренных этносов Дальнего Востока России. Композитору удалось органично интегрировать этот образно-стилевой комплекс в систему академических жанров евро- пейского письменного профессионализма. Музыкальная программность, образная драматур- гия его произведений специфичны устойчивостью схем, образов и сюжетов, исследованных К. Г. Юнгом на примерах архаичного мифотворчества и принадлежащих к классу архетипи- ческих мифологем. Для их выявления ряд обладающих большим обобщающим потенциалом симфонических произведений Н. Менцера рассматривается в аспекте мифопоэтики. В сю- жетике и образности выявлена роль культурного героя, образ которого оказался подвержен трансформациям в современном мифотворчестве. В музыкальной драматургии отмечено действие общих мифопоэтических закономерностей: бинарной оппозиционности, акциональ- ной (как правило, гармонизирующей исходную ситуацию) направленности мифообрядности. Эти общие законы реализованы композитором в музыкальной стилистке, «фольклорность» которой достигается им в процессе цитирования напевов и свободного переинтонирования традиционных микроструктурru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences;2016 9 (6)en
composer folklorismen
folklore re-intonementen
mythopoetic archetypeen
indigenous ethnos of Russian Far Easten
композиторский фольклоризмru_RU
переинтонирование фольклораru_RU
мифопоэтический архетипru_RU
коренные этносы Дальнего Востока Россииru_RU
Conversion of Traditional Mythologemes in the Symphonic Music by Nikolai Mentseren
Претворение традиционных мифологем в симфонических произведениях Николая Менцераru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Leskova, Tatiana V.:Khabarovsk State Institute of Culture 112 Krasnorechenskaia Str., Khabarovsk, 680045, Russia; leskova-1961@mail.ruen
Лескова, Т.В.:Хабаровский государственный институт культуры Россия, 680045, Хабаровск, ул. Краснореченская, 112ru_RU
1381-1390


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию