Показать сокращенную информацию

Alepko, Aleksandr A.en
Алепко, А.А.ru_RU
2016-06-30T06:11:14Z
2016-06-30T06:11:14Z
2016-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20327
In this article the author examines the influence of Taoism on the artistic culture of China, in particular, on the national art. The subject of the research is the interpretation of images of Chinese painting by the Taoist cultural tradition. The study confirmed that in accordance with the Taoist tradition, the Chinese artist looked at life from the perspective of art, never painted from nature and never made sketches, while it is conventional in European painting. Before painting pictures, the Chinese artist, like a naturalist, carefully and painstakingly studied nature in all its smallest forms. In their works, Chinese artists were always guided by the idea of the dynamic unity of opposites that complemented each other and, thus, needed each other. The artist was not a classicist or a romantic, he was both. The paintings were neither naturalistic nor idealistic, they combined these qualities. The style of Chinese artists involved a combination of the general and the individual. This was the way due to which Chinese artists found “the inner reality” in their paintingsen
В предлагаемой статье автор рассматривает влияние даосизма на художественную культуру Китая, в частности, на национальную живопись. Предметом исследования является интерпретация образов китайской живописи даосской культурной традицией. Изучение подтвердило, что в соответствии с даосской традицией китайский художник смотрел на жизнь через призму искусства, никогда не писал с натуры и никогда не делал этюдов, как это принято в европейской живописи. Китайский художник, прежде чем писать свои картины, как натуралист тщательно и кропотливо изучал природу во всех ее мельчайших формах. В своих работах китайские художники всегда руководствовались идеей динамического единства противоположностей, которые дополняют друг друга и, таким образом, нуждаются друг в друге. Художник не был классицистом или романтиком, он был и то и другое. Картины не были ни натуралистическими, ни идеалистическими, они объединяли эти качества. Стиль китайских художников предполагал сочетание общего и индивидуального. Это был тот способ, благодаря которому китайские художники находили «внутреннюю реальность» в своих картинахru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences;2016 9 (6)en
Taoismen
paintingen
characteren
artisten
landscapeen
calligraphyen
даосизмru_RU
живописьru_RU
символru_RU
художникru_RU
пейзажru_RU
каллиграфияru_RU
Taoism Traditions in the Artistic Culture of Chinaen
Традиции даосизма в художественной культуре Китаяru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Alepko, Aleksandr A.:Khabarovsk State Institute of Culture 112 Krasnorechenskaia Str., Khabarovsk, 680045, Russia; alexander.alepko@yandex.ruen
Алепко, А.А.: Хабаровский государственный институт культуры Россия, 680045, Хабаровск, ул. Краснореченская, 112ru_RU
1264-1276


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию