Показать сокращенную информацию

Obmorokova, Anastasia M.en
Nemaeva, Natalia O.en
Обморокова, А.М.ru_RU
Немаева, Н.О.ru_RU
2016-03-01T10:47:33Z
2016-03-01T10:47:33Z
2016-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20101
This paper studies the phenomenon of a canonical orthodox icon-painting as a historically unaltered sacral space, which has operational characteristics of a sacralization system while semiotic- figurative structure of this space contains information on values of orthodox religion. А role icon-painting has played in the life of the Russian nation (in retrospective) and a part icon-painting plays in present-day social and cultural space were both studied. And finally, problems of modern icon-painting and a part icon-painting plays in formation of a positive national and religious identity, peculiarities of one’s perception of icon-painted characters were all studied in this paper. The topic covered is currently important due to sacralization of mass culture values and global desacralization (secularization) of values which are important to religious communities such as justice, generosity, conciliarism, patriotism, love, loyalty and others. Main method used is literature review of recent (up to date) studies on this topic. A critical analysis of Russian and foreign literature sources published during the last 10-15 years was carried out, with focus on system of basic cultural ideals’ sacralization. A brief review of major “sacral theories” is presented, as well as a brief review and a critical analysis of recent papers on the topic. It is inferred that the sacral art is able to resist desacralization of basic generally valid values and promote re-sacralizing of objects, which have historically lost their sacral meaning. This fact, in its turn, contributes to the establishment of generally valid values of the nation and formation of a positive national and religious identityen
В статье рассматривается феномен традиционного канонического православного иконописания как исторически сложившегося и неизменного на протяжении многих веков сакрального пространства, заключающего в себе функциональные особенности системы сакрализации и несущего в своем семиотико-образном строе информацию о ценностях православной религии. Показана роль иконописи в жизни русского народа как в ретроспективе, так и в современном социокультурном пространстве. В данной работе освещаются проблемы, существующие в современной иконописи, и роль иконописи в формировании положительной религиозной и национальной идентичностей, а также особенности восприятия иконописных образов. Данная тема является весьма актуальной на фоне обширной глобализации и сакрализации ценностей массовой культуры и десакрализации ценностей, значимых для традиционных религиозных обществ, таких как справедливость, свобода, жертвенность, соборность, патриотизм, любовь, верность и др. Основной метод – обзор существующих современных исследований по данной проблематике. Сделан критический анализ отечественных и зарубежных литературных источников, изданных за последние 10-15 лет, особое внимание уделено исследованиям системы сакрализации базовых идеалов культуры русского народа. Произведен краткий обзор основных теорий «сакрального», а также краткий обзор и критический анализ статей современных исследователей заданной области. Сделан вывод, что сакральное искусство способно противостоять десакрализации базовых общезначимых ценностей и способствовать ресакрализации объектов, ранее утративших свой сакральный смысл. Что, в свою очередь, способствует становлению общезначимых духовных ценностей народа и формированию позитивной национальной и религиозной идентичностиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (2)en
sacralizationen
social studiesen
religionen
social idealsen
Orthodoxyen
identityen
сакрализацияru_RU
социальные исследованияru_RU
религияru_RU
социальные идеалыru_RU
православиеru_RU
идентичностьru_RU
Orthodox Artistic Culture as a Traditional Means of Sacralization of Basic Social Idealsen
Православная художественная культура как традиционное средство сакрализации базовых социальных идеаловru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Obmorokova, Anastasia M.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russiaen
Nemaeva, Natalia O.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; E-mail: jolly_rogue@mail.ru, nno4@mail.ruen
Обморокова, А.М.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Немаева, Н.О.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
394-405


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию