Показать сокращенную информацию

Iakovleva, Svetlana A.en
Яковлева, С.А.ru_RU
2016-01-29T06:49:43Z
2016-01-29T06:49:43Z
2016-01
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20017
The article studies the theatrical nature of the creative method of the artist William Hogarth in creating paintings and graphic series “A Rake’s Progress” and the composer Igor Stravinsky in creating the opera “The Rake’s Progress” based on the engravings of the artist. The formation of theatrical thinking is shown, its origins and interaction with diverse phenomena of English culture in the work of Hogarth and Stravinsky are determined. The author pays particular attention to the issue of the identical creative way that brings out the unity of theatrical thinking, as well as the genre specifics of Hogarth and Stravinsky, scenic and musical dramatic art for the creation of a scenic and pictorial form. The article analyzes the stylistic features that reflect the main trends of English culture of the 18th century and European culture of the first half of the 20th century. It examines in detail the expressive means subordination of the musical pattern to the picturesque dramaturgy of the artist. This research approach allows to confirm the semantic links of structural validity between the works of the music and arten
Статья предлагает исследование театральной и игровой природы творческого метода художника У. Хогарта при создании картин и графической серии «История распутника» и композитора И. Стравинского при создании оперы «Похождения повесы» по гравюрам художника. Освещается формирование театрального мышления, определяются его истоки и взаимодействие с разнообразными явлениями английской культуры в творчестве Хогарта и Стравинского. Особое место уделено вопросу о самобытности творческого способа, что позволяет выявить помимо единства театрального мышления жанровую специфику Хогарта и Стравинского, живописную и музыкальную драматургию для создания сценической и изобразительной формы. В статье анализируются стилистические черты, отражающие основные тенденции английской культуры XVIII века и европейской первой половины XX века. Подробно разбираются выразительные средства подчинения музыкальной модели живописной драматургии художника. Данный исследовательский подход дает возможность подтвердить смысловые связи структурной правомерности произведений музыкального и живописного, графического искусстваru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (1)en
artist William Hogarthen
composer Igor Stravinskyen
librettist W.H. Audenen
creative methoden
theatreen
graphicsen
stagecraften
художник Уильям Хогартru_RU
композитор Игорь Стравинскийru_RU
либреттист Уистен Хью Оденru_RU
художественный методru_RU
театрru_RU
графикаru_RU
сценографияru_RU
Specifics of Theatrical Concepts of the Creative Method of William Hogarth in His Graphic Series “A Rake’s Progress” and I. Stravinsky’s Opera “The Rake’s Progress”en
Специфика театрально-игровых концепций художественного метода У. Хогарта в его графической серии «История распутника» и опере И. Стравинского «Похождения повесы»ru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Iakovleva, Svetlana A.:Krasnoyarsk State Institute of Art, 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; E-mail: masdisf555@mail.ruen
Яковлева, С.А.:Красноярский государственный институт искусств, Россия, 660049, Красноярск, Ленина, 22ru_RU
140-149


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию