Show simple item record

Викторук, Е.Н.ru
Viktoruk, Elena N.en
Черняева, А.С.ru
Chernyeva, Alexandra S.en
2010-10-07T06:39:50Z
2010-10-07T06:39:50Z
2010-10en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1798
In the given article we consider the conditions and perspectives of development of understanding. Evolution of understanding in capacity of cognitive tool is analyzed with a due consideration of change in the system of scientific knowledge. Authors describe and name stages of understanding development and define its determinants. Сorrelation between scientific rationality type and model of understanding was ascertained, and so, for the exploring of modern stage of understanding development the principles of postnonclassical rationality were researched. It was fixed, that modern scientific rationality can be treated as understanding one. As an example, we investigate the theory of responsive rationality by B. Waldenfels, where understanding exists as paradigm and synthetic model of understanding is revealed.en
В данной статье рассматриваются условия и перспективы развития понимания. Эволюция понимания как познавательного инструмента исследуется в тесной связи с изменениями, происходящими в системе научного познания. Авторы описывают и именуют этапы развития понимания и определяют их детерминанты. Установлена корреляция типов научной рациональности и моделей понимания, поэтому для исследования современного этапа развития понимания были рассмотрены принципы постнеклассической рациональности. Выявлено, что современная научная рациональность может быть определена как «понимающая». В качестве примера рассматривается теория «респонзивной» рациональности Б. Вальденфельса, в которой понимание приобретает статус парадигмы, и проявляет себя синтетическая модель понимания.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2010 3 ( 5 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
socially-humanitarian cognitionen
cognitive toolsen
scientific rationality typesen
semiotic, ontic, gnoseologic, praxeologic modi of understandingen
models of understandingen
"responsive" rationalityen
социально-гуманитарное познаниеru
познавательные инструментыru
типы научной рациональностиru
семиотический, онтический, гносеологический, праксеологический модусы пониманияru
модели пониманияru
«респонзивная» рациональностьru
Горизонты понимания в методологии социально-гуманитарного познанияru
Understanding Horizons In Methodology of Socially-Humanitarian Cognitionen
Journal Article
Published Journal Article
Викторук, Е.Н. : Сибирский государственный технологический университет , Россия 660049, Красноярск, пр. Мира, 82ru
Viktoruk, Elena N. : Siberian State Technological University , 82 Mira, Krasnoyarsk, 660049 Russiaen
Черняева, А.С. : Сибирский государственный технологический университет , Россия 660049, Красноярск, пр. Мира, 82 , e-mail: evictoruk@narod.ruru
Chernyeva, Alexandra S. : Siberian State Technological University , 82 Mira, Krasnoyarsk, 660049 Russia , e-mail: evictoruk@narod.ruen
776-784en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV