Author | Kuz’, Stanislav V. | en |
Author | Кузь, С.В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2015-06-30T11:08:52Z | |
Available Date | 2015-06-30T11:08:52Z | |
Issued Date | 2015-06 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16880 | |
Abstract | The urgency of the present article is connected to the fact that, starting to threat the security of the
country, corruption is becoming a major problem in more than just legal context. The author proves
that the research of corruption origin is impossible without consideration of the social-philosophic
factor.
The article reveals the social-philosophic origins of corrupt practices. The author pays special
attention to the peculiarities of corrupt consciousness in Russia. He proves that such antisocial deeds
are mainly caused by the transformation of legal awareness which has been a historical process
happening in Russia. Along with that, the article demonstrates the ways to decrease the problem of
corruption which is, to a large extent, determined by legal acculturation of Russian citizens.
The article emphasizes the fact that for efficient corruption therapy on the highest level of legal
technique, the law must be steadily and accurately observed, as any law is sustainable only if observed
by everyone and everywhere. That is why even stand-alone cases of corruption discredit the concept
of the state of law itself.
Corruption is also determined by the fact that the specificity of the connection between each form of
social consciousness and the law does not mean the absence of any common ways and methods of
interaction, which would give us a reason to stipulate the correlation of social consciousness as a
unity of multiple forms to the law and legal order.
In the analysis of peculiarities of corrupt thinking and behaviour in our country the principal role is
played by the discussion about the types of society, intended to reveal the reasons for finding theorizing
specificity for each social type. The necessity for outlining types of society and distinguishing
between them is also determined by social practice, when modern Russian reality is being imposed
the dominating spiritual and social values proven positive in the Western life, with the neglect and
diminution of its proprietary social experience.
Studying the corruption issues one should remember that interaction of an individual with a new
social medium happens only with support of their existing knowledge and previous experience of
social and legal behaviour. This process is accompanied by the continuous analysis of the new social
demands, comparison of the new demands to the previous concepts and mindsets. In its content, legal
consciousness of an individual may be on the same dimension level with that of the collective, but may
be significantly different.
The only real counteraction against corruption is a healthy everyday life of a collective of individuals,
filled with great spiritual sense and positive social intentions. It is explained by the fact that a society
can successfully perform its positive incentive function to make an impact on the legal consciousness
of its members, shaping a firm social and legal position in their minds.The author arrives at the conclusion that the presence of appropriate social conditions may act
as the basis for both corrupt consciousness formation and counteraction against it, creation of an
uncompromising anticorruption climate, thereby forming new relationships within the corruptionproof
generation | en |
Abstract | Актуальность данной статьи связана с тем фактом, что коррупция становится насущной
проблемой не только в правовом ракурсе, поскольку начинает принципиально угрожать
безопасности страны. Автор доказывает, что исследование сущности истоков коррупции
невозможно без учета социально-философского фактора.
В статье раскрываются социально-философские истоки возникновения коррупционных
деяний. Автор в своем исследовании особо останавливается на особенностях коррупционного
сознания в России. Он доказывает, что подобные антисоциальные действия связаны с
трансформацией правового сознания, что имеет в России исторические корни. Вместе с тем
в статье показаны пути снижения проблемы коррупции, что во многом детерминировано
повышением правовой культуры граждан России.
В статье акцентируется внимание на том факте, что для эффективной борьбы с коррупцией
на высоком уровне правовой техники, важно их точное, неуклонное осуществление, ведь
любой закон живет только тогда, когда он осуществляется всеми и повсеместно. Именно
поэтому даже отдельные случаи коррупции ставят под сомнение сам принцип правового
государства.
Коррупция также обусловлена тем, что специфичность связи каждой из форм общественного
сознания с правом отнюдь не означает отсутствия общих для них путей и способов
взаимодействия, позволяющих говорить о соотношении общественного сознания в единстве
различных форм с правом, законностью.
Для анализа особенностей коррупционного мышления и поведения в нашей стране
принципиальное значение принимает дискуссия о типах общества, необходимая для выявления
специфики теоретизирования, учитывающего особенности каждого социального типа.
Необходимость выделения и различения типов общества обусловлена также социальной
практикой, когда в современной российской действительности навязывается доминирование
положительно зарекомендовавших себя в условиях западного образа жизни духовных и
социальных ценностей при одновременном принижении и пренебрежении отечественного
социального опыта.
Исследуя коррупцию, важно учитывать, что взаимодействие гражданина с новой для него
социальной средой осуществляется при постоянном обращении его к своим знаниям, прошлому
опыту социально-правового поведения. Причем этот процесс сопровождается постоянным
анализом новых для него требований коллектива, сравнением их со сложившимися у него
прежними представлениями и установками на этот счет. Правовое сознание гражданина по
своему содержанию может находиться на одном уровне измерений с сознанием коллектива,
но может и существенно расходиться.
Реальным противодействием коррупции может выступать повседневная жизнь коллектива
граждан, потому что она наполнена большим духовным смыслом, позитивной социальной
направленностью. Это связано с тем фактом, что коллектив успешно может выполнять
свою функцию положительно направленного воздействия на правовое сознание члена данного
коллектива, формируя у гражданина стойкие социально-правовые убеждения.
Автор приходит к выводу, что наличие соответствующих социальных условий может
выступать базисом как для формирования коррупционного сознания, так и противодействия
ему, создания непримиримого антикоррупционного климата, что на уровне конкретного
поколения поможет сформировать новые отношения, где не будет места коррупции | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (6) | en |
Subject | corruption | en |
Subject | legal consciousness | en |
Subject | legal consciousness transformation | en |
Subject | social life institutionalization | en |
Subject | social control | en |
Subject | civil society | en |
Subject | коррупция | ru_RU |
Subject | правовое сознание | ru_RU |
Subject | трансформации правового сознания | ru_RU |
Subject | институализация общественной жизни | ru_RU |
Subject | социальный контроль | ru_RU |
Subject | гражданское общество | ru_RU |
Title | Corruption as Legal Consciousness Transformation (Social-Philosophic Aspect) | en |
Alternative Title | Коррупция как трансформация правового сознания (социально-философский аспект) | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Kuz’, Stanislav V.:Siberian Federal University
79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; E-mail: decanka@mail.ru | en |
Contacts | Кузь, С.В.:Сибирский федеральный университет
Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79 | ru_RU |
Pages | 1195-1205 | |