Показать сокращенную информацию

Nikiforova, Sargylana V.en
Никифорова, С. В.ru_RU
2023-07-12T02:34:18Z
2023-07-12T02:34:18Z
2023-07
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/150817
The problem of the complexity of ethnic self-identification of a modern person is considered. The analysis of basic symbols, functioning both in the ritual and in everyday life, is proposed. We determine the specificity of structuring and hierarchization of the semantic field of culture, where symbols appear as signs of identification of an ethnic group and genetic memory of culture. It is noted that in traditional everyday life, ordinary consciousness uses these symbols as something “taken for granted”, not subject to reflection, automatically building a household context: the “self-concept” of the ethnos, the self-name, everyday knowledge, the jointly known idea of the native land – alaas. Based on the analogies between ordinary and mythological consciousness, the author, using the example of self-designation and spatial representations in the Sakha (Yakut) culture, examines the structure and mechanism of functioning of key symbols. The author concludes, that symbols serve as the basis for ethnic identification, actualize and strengthen the spiritual experience of predecessors in the consciousness of the cultural bearer, thereby rooting a person and providing the foundations of his existenceen
Рассмотрена проблема сложности этнической самоидентификации современного человека. Предложен анализ корпуса базовых символов, функционирующих как в обряде, так и в повседневности. Определена специфика структурирования и иерархизации смыслового поля культуры, где символы фигурируют в качестве знаков идентификации этноса и генетической памяти культуры. Отмечено, что в традиционной повседневности обыденное сознание использует эти символы как нечто «само собой разумеющееся», не подлежащее рефлексии, автоматически выстраивающее бытовой контекст: «я-концепция » этноса, самоназвание, повседневное знание, совместно известное представление о родной земле – алаас. Исходя из аналогий между обыденным и мифологическим сознанием, автор на примере самоназвания и пространственных представлений в культуре саха (якутов) рассматривает структуру и механизм функционирования ключевых символов. Автор утверждает, что символы служат основанием этнической идентификации, актуализируют и укрепляют в сознании носителя культуры духовный опыт предшественников, тем самым укореняют человека и обеспечивают основания его бытияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
corpus of basic symbolsen
everyday lifeen
ethnomethodologyen
everyday consciousnessen
ethnicityen
stereotypesen
self-nameen
historical memoryen
valuesen
social competenceen
корпус базовых символовru_RU
повседневностьru_RU
этнометодологияru_RU
обыденное сознаниеru_RU
этничностьru_RU
стереотипыru_RU
самоназваниеru_RU
историческая памятьru_RU
ценностиru_RU
социальная компетентностьru_RU
Ethno-Identification Symbols in the Formation of National Consciousnessen
Этноидентификационные символы в формировании национального самосознанияru_RU
Journal Articleen
Nikiforova, Sargylana V.: North- Eastern Federal University Yakutsk, Russian Federation; nsv2107@mail.ruen
Никифорова, С. В.: Северо-Восточный федеральный университет Российская Федерация, Якутскru_RU
1036–1042ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (7)en
WVQSPK


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию