Author | Furs, Liudmila A. | en |
Author | Фурс, Л. А. | ru_RU |
Accessioned Date | 2023-05-18T05:25:07Z | |
Available Date | 2023-05-18T05:25:07Z | |
Issued Date | 2023-06 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/150136 | |
Abstract | The cognitive-pragmatic analysis of the sentence meaning reveals the implicitly represented structures of knowledge and shows the cognitive basis of their construal. The purpose of this article is to analyze the cognitive strategies underlying the construal of implicit knowledge. Strategy is defined as a type of procedural knowledge aimed at processing declarative knowledge stored in a person’s memory. As a result of the factual analysis, the following cognitive strategies for processing knowledge have been identified: domain development, domain duplication, categorial deviation with its subtypes – quasi-
subordination, interpersonal parenthesis, phraseological invasion and hyperbaton. Domain is defined in the sense of R. Langacker’s cognitive semantic theory of domains as a part of the encyclopaedic knowledge configuration. Deviation is opposite to norm, it refers to a selection of an unconventional linguistic construction. Every time, when a specific word order or sentence structure does not abide by the rule of that particular language structure, we define it as a grammatical deviation. All cognitive strategies are described by revealing their cognitive and pragmatic functions, that pertain to the factor of anthropocentrism. Saving language means by construing the implicit information is one of the goals of communication and irregular loading of sentence meaning is the way to achieve it. The obtained results can find the application in the study of cognitive strategies for knowledge processing in order to increase the semantic load of a sentence on the material of other languages | en |
Abstract | Когнитивно-прагматический
подход к анализу смысла предложения
позволяет раскрыть имплицитно репрезентируемые структуры знания и показать
когнитивную основу их конструирования. Целью данной статьи является анализ
когнитивных стратегий, лежащих в основе конструирования имплицитного знания.
Стратегия определяется как тип процедурного знания, направленный на обработку
декларативного знания, хранящегося в памяти человека. В результате фактологического
анализа выявлены такие когнитивные стратегии по обработке знания, как развитие
аспектов когнитивной области, дублирование аспектов когнитивной области,
категориальное отклонение с его подтипами – квазиподчинение, межличностная
парентеза, фразеологическое включение и инверсия. Когнитивная область, согласно
теории когнитивной семантики Р. Лангакера, определяется как часть конфигурации
энциклопедических знаний. Грамматическое отклонение противоположно норме
и связано с использованием неконвенциональной синтаксической конструкции.
Каждый раз, когда определенный порядок слов или структура предложения
не подчиняется грамматическим правилам языка, имеет место явление категориального
отклонения. Все когнитивные стратегии описываются путем раскрытия их когнитивных
и прагматических функций, соотносимых с фактором антропоцентризма. Экономия
языковых средств за счет представления некоторых структур знания имплицитно – одна
из целей общения, а неравномерная нагруженность смысла предложений – способ ее
достичь. Полученные результаты могут найти применение в изучении когнитивных
стратегий обработки знания с целью увеличения смысловой нагрузки предложения
на материале других языков | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет | en |
Subject | cognitive-pragmatic approach | en |
Subject | irregular loading | en |
Subject | knowledge construal | en |
Subject | processing strategy | en |
Subject | когнитивно-прагматический подход | ru_RU |
Subject | неравномерная нагруженность | ru_RU |
Subject | конструирование знания | ru_RU |
Subject | когнитивная стратегия | ru_RU |
Title | Irregular Loading of Sentence Meaning: a Cognitive-Pragmatic View | en |
Alternative Title | Неравномерная нагруженность смысла предложения: когнитивно-прагматический подход | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Furs, Liudmila A.: Derzhavin Tambov State University Tambov, Russian Federation; liudmila.furs@gmail.com; ORCID: 0000-0003-0353-748X | en |
Contacts | Фурс, Л. А.: Тамбовский государственный университет имени Г. Р. Державина Российская Федерация, Тамбов | ru_RU |
Pages | 953–961 | ru_RU |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки 2023 16 (6). Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2023 16(6) | en |
EDN | QMPVQC | |