Показать сокращенную информацию

Boginskaya, Olga A.en
Богинская, О. А.ru_RU
2023-05-18T04:46:54Z
2023-05-18T04:46:54Z
2023-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/150130
The present study investigates the role of discursive strategies in enhancing the persuasive power of the claims and justifying political decisions in presidential emergency addresses to the nation. Adopting Aristotle’s persuasion theory, the present study aims to identify the frequency, types and functions of persuasive strategies used by the Russian President to convince the people – logos (reason), ethos (credibility) and pathos (emotion). Five emergency presidential addresses delivered by Putin were analyzed to achieve this aim. The data was explored using the statistical and interpretative methods. The study found that persuasive strategies are an integral part of the presidential addresses used to forge an effective relationship and convince the nation to accept decisions made by the President. The findings revealed that all three types of persuasive strategies – Logos, Pathos and Ethos – appeared in Putin’s addresses with the priority of appeals to emotions (Pathos). The use of these strategies constitutes a crucial element of Putin’s rhetoric and indicates the President’s conceptualization of this type of discourse as being persuasiveen
В настоящей работе исследуется роль дискурсивных стратегий, использующихся в президентском дискурсе для увеличения персуазивной силы политических заявлений и обоснования необходимости политических мер. Основываясь на риторике Аристотеля, в работе определяется частотность и функции персуазивных стратегий в обращениях российского президента. Для достижения поставленной цели были проанализированы пять обращений президента, связанных с чрезвычайными ситуациями, возникшими в стране. Корпус текстов был исследован с использованием методов интерпретативного и статистического анализа. Результаты исследования показали, что стратегии убеждения являются неотъемлемой частью президентского дискурса, используются для установления эффективных отношений с гражданами и помогают заручиться их поддержкой. Выявлено, что все три вида персуазивных стратегий – логос, пафос и этос – регулярно используются в речах. Наиболее частотными оказались аффективные апелляции. Регулярное использование данных стратегий представляет собой важнейший элемент риторики Путина и указывает на то, что президент концептуализирует президентский дискурс как дискурс персуазивныйru_RU
enen
Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
persuasionen
persuasive discourseen
persuasive strategyen
logosen
ethosen
pathosen
presidential addressen
убеждениеru_RU
персуазивный дискурсru_RU
персуазивная стратегияru_RU
логосru_RU
этосru_RU
пафосru_RU
обращение президентаru_RU
Logos, Ethos and Pathos in Presidential Addresses to the Nationen
Логос, этос и пафос в обращениях президента к народуru_RU
Journal Articleen
Boginskaya, Olga A.: Irkutsk National Research Technical University Irkutsk, Russian Federation; olgaa_boginskaya@mail.ruen
Богинская, О. А.: Иркутский национальный исследовательский технический университет Российская Федерация, Иркутскru_RU
884–894ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки 2023 16 (5). Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2023 16(6)en
KIMEFC


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию