Показать сокращенную информацию

Svetlov, Roman V.en
Budarina, Anna O.en
Светлов, Р. В.ru_RU
Бударина, А. О.ru_RU
2022-12-03T04:43:40Z
2022-12-03T04:43:40Z
2022-12
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/149743
The article aims at analyzing the specifics of the historiosophical concept of the outstanding Russian scientist K. D. Kavelin. One of the problems usually diagnosed when considering the doctrine of this thinker about the history of Russia is the impossibility of unequivocally attributing it to any of the conceptual and ideological (Westernism and Slavophilism) or philosophical and methodological (Hegelianism and Positivism) trends that existed in the scientific and social Russian environment of that time. Problematizing this research topic to a greater extent, we reveal that Kavelin’s perceptions also cannot be ‘placed’ neither in opposition to the formational and civilizational approaches, nor do they fit into various ‘palliative’ attempts to integrate these extremes. Kavelin clearly realized the impossibility of studying history in the same methodological mode in which natural processes are studied on the one hand, as well as the inapplicability of universal metaphysical principles in describing the historical movement on the other hand. It seems to us that in the study of the history of Russia, which Kavelin carried out in comparison with the history of Europe, he was close to the doctrine that is called ‘non-linear historical dynamics’ nowadaysen
Статья имеет своей задачей проанализировать специфику историософской концепции выдающегося российского ученого К. Д. Кавелина. Одной из проблем, обычно диагностируемой при рассмотрении учения этого мыслителя об истории России, является невозможность однозначно отнести его к каким-то из концептуально-идеологических (западничество и славянофильство) или философско-методологических (гегельянство и позитивизм) трендов, существовавших в научной и общественной российской среде того времени. Еще более проблематизируя эту тему, мы показываем, что воззрения Кавелина не «помещаются» также в оппозицию формационного и цивилизационного подходов, а также в различные «паллиативные» попытки объединения этих крайностей. Кавелин четко осознал невозможность изучения истории в том же методологическом режиме, в котором изучаются природные процессы с одной стороны, а также неприменимость при описании исторического движения универсальных метафизических принципов с другой. Нам представляется, что при исследовании истории России, которое Кавелин осуществлял в сопоставлении с историей Европы, он был близок к той доктрине, которая в наше время получила название «нелинейной исторической динамики»ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
K. D. Kavelinen
historiosophyen
formational and civilizational approaches to historyen
Slavophilismen
Westernismen
К. Д. Кавелинru_RU
историософияru_RU
формационный и цивилизационный подходы к историиru_RU
славянофильствоru_RU
западничествоru_RU
Historiosophy of K. D. Kavelin in the Context of Formational and Civilizational Approachesen
Историософия К. Кавелина в контексте формационного и цивилизационного подходов к историиru_RU
Journal Articleen
Svetlov, Roman V.: The Immanuel Kant Baltic Federal University Kaliningrad, Russian Federationen
Budarina, Anna O.: The Immanuel Kant Baltic Federal University Kaliningrad, Russian Federation; ABudarina@kantiana.ruen
Светлов, Р. В.: Балтийский федеральный университет им. Иммануила Канта Российская Федерация, Калининградru_RU
Бударина, А. О.: Балтийский федеральный университет им. Иммануила Канта Российская Федерация, Калининградru_RU
117–125ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (1)en
GIXIUD


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию