Показать сокращенную информацию

Kolmogorova, Anastasia V.en
Kozachina, Anna V.en
Колмогорова, А. В.ru_RU
Козачина, А. В.ru_RU
2020-12-29T04:56:30Z
2020-12-29T04:56:30Z
2020-12
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/137863
The current paper focuses on the strategic aspect of discursive practice of transferring, legitimizing and reproducing institutionalized values in students’ worldview with a subsequent transformation into the cultural scripts. The study is based on T. van Leeuwen’s theory of the legitimation strategies. Researcher defines four major categories of strategies used in legitimizing: authorization, moral evaluation, rationalization, mythopoesis. Studying a process of legitimation in educational settings on the example of Japan illustrates the procedure of linguistics transfer of institutionalized values through various discourses and exposes language tools for social control. The results provide an opportunity to study the process of linguistic transfer of institutionalized values and their transformation into the cultural scripts in Russian discourseen
Настоящая статья посвящена изучению стратегического аспекта легитимации лингвистического трансфера институционализированных ценностей в педагогическом дискурсе. В фокусе исследования находится корпус текстов курса «Моральное воспитание», основу которого составляют тексты учебника «Наша мораль» и комментариев к рабочим программам для учителей японских школ младшей и средней ступени. Основой анализа стали предложенные известным дискурс-аналитиком Т. ван Леувеном четыре дискурсивные стратегии легитимации: стратегия апелляции к авторитету, стратегия моральной оценки, стратегия рационализации, мифопоэтическая стратегия. Полученные результаты доказывают универсальность предложенной модели вне зависимости от лингвокультуры и предоставляют лингвистический инструментарий для изучения аналогичных процессов в современном педагогическом дискурсе Россииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
legitimationen
strategies of legitimationen
institutionalized valuesen
educational settingsen
Japanen
education in Japanen
Japanese curriculaen
педагогический дискурсru_RU
легитимацияru_RU
стратегии легитимацииru_RU
институционализированные ценностиru_RU
Японияru_RU
образование в Японииru_RU
японские образовательные программыru_RU
Discursive Strategies of Legitimating Institutionalized Values in Educational Settings: Experience of Japanen
Дискурсивные стратегии легитимации институционализированных ценностей в педагогическом дискурсе: опыт Японииru_RU
Journal Articleen
Kolmogorova, Anastasia V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; ORCID: 0000–0002–6425–2050en
Kozachina, Anna V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; avkozachina@gmail.com; ORCID: 0000–0001–7831–0357en
Колмогорова, А. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Козачина, А. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
1985–1994ru_RU
10.17516/1997-1370-0698
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (12)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию