Показать сокращенную информацию

Rostovtseva, Marina V.en
Mashanov, Aleksandr A.en
Ростовцева, М.В.ru_RU
Машанов, А.А.ru_RU
2020-02-28T07:00:18Z
2020-02-28T07:00:18Z
2020-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/134952
The article raises the problem of developing methods for studying conflicts in the education system. The definition of conflict is given as a process that actualises violations by the subjects of interaction of established norms, rules, laws, requirements of a particular social environment. It is emphasised that today there are two main methodological approaches to the study of conflicts: activity-oriented and personalityoriented. The activity-oriented paradigm considers conflicts from the point of view of activity and development of the subjects of interaction and social environment. The personality-oriented approach focuses on the importance of personal characteristics of the interacting parties to resolve a conflict situation. The authors propose a comprehensive approach based on the symbiosis of personality-oriented and activity-oriented paradigms, which allows to take into account the main personal factors of subjects in the process of deployment and resolution of conflicts at each stage of a conflict situation: characterological peculiarities, self-esteem and intelligence, as well as behaviour strategies. An empirical pilot study was conducted among students of Siberian Federal University in order to determine leading personality features of an individual, which occupy the central place in a conflict, regardless of its stage and determine their relationship with the level of proneness to conflicts of a person. The data obtained allowed us to come to preliminary conclusions that a low level of proneness to conflicts is associated with such qualities as high intelligence, ability to think outside the box, emotional stability, self-confidence and awareness of one’s own capabilities. A high level of proneness to conflicts is due to the student’s inability or unwillingness to understand and accept the individuality of other people, inability to forgive others for their mistakes, low intelligence, emotional instability and anxiety. The revealed relationships confirmed the effectiveness of using an integrated approach to the study of conflicts, as well as the theoretical assumption of the mutual influence of individual psychological characteristics and the level of proneness to conflicts of a person. The results of the study will allow us to investigate the mechanisms of conflict behaviour of learners, taking into account their individual psychological characteristics at each stage of the development of a conflict situation, and therefore manage conflicts in the education systemen
В статье поднимается проблема построения методологии исследования конфликтов в системе образования. Дается определение конфликта как процесса, который актуализирует нарушения субъектами взаимодействия установленных норм, правил, законов, требований конкретной социальной среды. Подчеркивается, что на сегодняшний день существуют два основных методологических подхода к исследованию конфликтов: деятельностный и личностно-ориентированный. Деятельностная парадигма рассматривает конфликт с точки зрения движения и развития субъектов взаимодействия и социальной среды. Личностно-ориентированный подход делает акцент на значимости личностных особенностей взаимодействующих сторон для разрешения конфликтной ситуации. Авторы предлагают комплексный подход, основанный на симбиозе личностно- ориентированной и деятельностной парадигмы, позволяющий учитывать в процессе развертывания и разрешения конфликтов основные личностные факторы субъектов на каждом из этапов конфликтной ситуации: характерологические особенности, самооценку и интеллект, а также стратегии поведения. Проведено пилотажное эмпирическое исследование среди учащихся Сибирского федерального университета с целью диагностики ведущих личностных характеристик индивида, которые выступают центральным звеном конфликта независимо от его этапа, и определения их связи с уровнем конфликтности личности. Полученные данные позволили сделать предварительные выводы о том, что низкий уровень конфликтности связан с такими качествами, как: высокий интеллект, способность к нестандартному мышлению, эмоциональная устойчивость, уверенность в себе и своих возможностях. Высокий уровень конфликтности обусловлен неумением или нежеланием обучающегося понимать и принимать индивидуальность других людей, неумением прощать другому его ошибки, низким интеллектом, эмоциональной неустойчивостью, тревожностью. Выявленные взаимосвязи подтвердили эффективность использования комплексного подхода к исследованию конфликтов, а также теоретическое предположение о взаимовлиянии индивидуально-психологических особенностей и уровня конфликтности личности. Результаты исследования позволят изучать механизмы конфликтного поведения субъектов образования, учитывая их индивидуально-психологические особенности на каждом этапе развертывания конфликтной ситуации, а значит, управлять конфликтами в условиях образовательной системыru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
conflicten
education systemen
research methodologyen
contradictionen
activity approachen
personal characteristicsen
behavior strategyen
self-esteemen
конфликтru_RU
система образованияru_RU
методология исследованияru_RU
противоречиеru_RU
деятельностный подходru_RU
личностные особенностиru_RU
стратегии поведенияru_RU
самооценкаru_RU
Methods of Conflict Study in the System of Educationen
Методология исследования конфликтов в системе образованияru_RU
Journal Articleen
Rostovtseva, Marina V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; marin-0880@mail.ruen
Mashanov, Aleksandr A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; aa-mashanov@yandex.ruen
Ростовцева, М.В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Машанов, А.А.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
208–218ru_RU
10.17516/1997-1370-0552
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (2)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию