Показать сокращенную информацию

Moskalyuk, Marina V.en
Москалюк, М.В.ru_RU
2020-02-19T02:52:53Z
2020-02-19T02:52:53Z
2020
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/132514
The studies of Dashi Namdakov’s phenomenon being numerous, most of them do not concern the period of the sculptor’s professional development in Krasnoyarsk State Institute of Arts. This article analyzes how compositional, plastic, and figurative techniques associated with the Russian academic school and integrated with deep Buryat traditions formed the basis of Dashi’s artistic language in the course of his professional training. It traces the formation of the unique creative environment of the master’s ideological worldview. Dashi highly appreciates the professional skills he got at the institute, emphasizes the role of such masters as academicians Lev Nikolaevich Golovnitsky (1929-1994) and Yuri Pavlovich Ishkhanov (1929-2009) and young sculptors Azat Mambetovich Bayarlin (born in 1952, Kazakhstan) and Eduard Innokent’evich Pakhomov (1951-2015, Yakutia)en
Существует множество исследований феномена скульптора Даши Намдакова, но большинство из них не касается периода его профессионального становления в Красноярском государственном художественном институте. В данной статье анализируется, как в результате профессионального обучения композиционные, пластические, образные приемы, связанные с российской академической школой наряду с глубинными бурятскими традициями, легли в основу художественного языка Даши. Прослеживается сложение уникальной творческой среды, в которой происходило мировоззренческое становление мастера. Сам Даши высоко оценивает пройденную им профессиональную школу, подчеркивает роль таких мастеров, как академики Лев Николаевич Головницкий (1929-1994) и Юрий Павлович Ишханов (1929-2009), а также молодых тогда скульпторов Азата Хамбетовича Баярлина (р. 1952, Казахстан) и Эдуарда Иннокентьевича Пахомова (1951-2015, Якутия)ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Dashi Namdakoven
sculptureen
academic schoolen
national traditionsen
professional developmenten
plastic language specificityen
Даши Намдаковru_RU
скульптураru_RU
академическая школаru_RU
национальные традицииru_RU
профессиональное становлениеru_RU
специфика пластического языкаru_RU
Bronze Myths Formation. Krasnoyarsk Period of Dashi Namdakov’s Creative Pathen
Становление бронзовых мифов. Красноярский период творческого пути Даши Намдаковаru_RU
Journal Articleen
Moskalyuk, Marina V.: Siberian State Institute of Arts named after Dmitry Khvorostovsky Krasnoyarsk, Russian Federation; mawam@rambler.ruen
Москалюк, М.В.: Сибирский государственный институт искусств имени Дмитрия Хворостовского Российская Федерация, Красноярскru_RU
494–502
10.17516/1997-1370-0503
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (4)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию