Author | Nefedov, Sergey T. | en |
Author | Нефедов, С. Т. | ru_RU |
Accessioned Date | 2019-10-31T01:22:33Z | |
Available Date | 2019-10-31T01:22:33Z | |
Issued Date | 2019-10 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126883 | |
Abstract | The present paper considers evaluative aspect of a German linguistic review as a certain type of expert text. Expert evaluation is regarded in the context of its role in collective intersubjective process of verification and critical review of knowledge aimed at implementing it in the scientific scope of the subject. Special focus is put on regulatory character of expert evaluation. When exercising evaluation, reviewers as representatives of the scientific expert community united by its aims and tasks, rely on collectively elaborated and shared criteria of scientific rationality. The article also identifies the key role of institutional, sociocultural and internal verbal context when revealing means of expression of evaluative meanings and axiological contrast of evaluation in the text structure. Major ways of implicit display of evaluation are categorized in the concept of cognitive strategy; typical strategies are illustrated by examples of their context realization. Methods involved in the study (structural and propositional text segmentation, component analysis of lexical units, contextual and linguo-epistemic analysis) being the elements of complex methodology allowed to produce general evaluative profile of scientific reviews in German linguistics | en |
Abstract | В статье анализируется оценочный план немецкоязычной лингвистической рецензии
как определенного типа экспертного текста. Экспертные оценки рассматриваются
с точки зрения их роли в коллективном интерсубъектном процессе верификации и критической проверки знаний с целью их включения в научный оборот дисциплины. Акцентирована нормативная основа экспертных оценок, при вынесении которых рецензенты как представители интегрированного по целям и задачам научно-экспертного
сообщества исходят из коллективно выработанных и разделяемых всеми критериев
научной рациональности. Показана ведущая роль институционального, социокультурного и внутреннего вербального контекста при выявлении способов выражения
оценочных смыслов и аксиологической полярности оценок в их текстовой реализации.
Основные способы скрытого, имплицитного индицирования оценок категоризованы
в понятии когнитивной стратегии; типичные стратегии проиллюстрированы конкретными примерами их контекстной реализации. Задействованные в исследовании
методы (метод структурно-пропозициональной
сегментации текста, семный анализ
лексических единиц, контекстуальный и лингвоэпистемический анализ) как элементы
комплексной методики позволили по данным языка воссоздать общий оценочный профиль научных рецензий в немецкой лингвистике | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | linguistic discourse | en |
Subject | scientific review | en |
Subject | expert evaluation | en |
Subject | explicit evaluation | en |
Subject | implicit evaluation | en |
Subject | лингвистический дискурс | ru_RU |
Subject | научная рецензия | ru_RU |
Subject | экспертная оценка | ru_RU |
Subject | эксплицитная оценка | ru_RU |
Subject | имплицитная оценка | ru_RU |
Title | Towards Evaluation in Scientific Reviews (Based on German Linguistics) | en |
Alternative Title | Об оценке в научной рецензии (на материале немецкой лингвистики) | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Nefedov, Sergey T.: Saint Petersburg State University 7/9 University Embankment, St. Petersburg, 199034, Russia: nefedovst@gmail.com; ORCID: 0000–0002–0719–7702 | en |
Contacts | Нефедов, С. Т.: Санкт-Петербургский государственный университет Россия, 199034, Санкт-Петербург, Университетская набережная, 7/9 | ru_RU |
Pages | 1868–1886 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997–1370–0494 | |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10) | en |